uitkoopsom woning bij scheiding

Dasman
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

uitkoopsom woning bij scheiding

#1 , 19 jun 2020 15:50

Beste,

M'n partner en ik hebben een verschillende mening over de berekening van de uitkoopsom van onze woning.
De discussie gaat vooral over welke waarde er dient genomen te worden als waarde van de woning.
M'n partner stelt voor om de venale waarde te nemen vermindert met 10% (= waarde gedwongen openbare verkoop).
Ik ben eerder van mening dat de venale waarde een correctere graadmeter is.

Is er een duidelijk richtlijn hieromtrend ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 19 jun 2020 19:10

Met waarde gedwongen verkoop zou k ook niet akkoord gaan. Elk moet water bij de wijn doen. Dubbele schatting is een faire deal. Hij/zij die overlaat heeft ook recht op een bijkomende compensatie voor in de toekomst te betalen registratierechten: Zij/hij die overneemt betaalt slechts 1% terwijl hij/zij die later moet kopen 6% betaalt. Notaris weet raad.

Dasman
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jun 2020 19:47

We beschikken elk over een schattingsrapport en de getallen liggen niet zover uiteen. ( dus no props daar)
Als ik het dus begrijp is de venale waarde de basis voor de uitkoopsom ?
En niet deze bij openbare verkoop.
De schattingsverslagen vermelden een 12-14% venaliteit welke afgetrokken werd van de intrinsieke waarde. Dus lijkt me dit dan ook de correcte basis voor mee te starten.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”