Erfenis gebruikt voor verbouwing woning

cheeco
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Erfenis gebruikt voor verbouwing woning

#1 , 16 jun 2020 02:41

Beste
Zit met een vraag, heb twee jaar geleden een erfenis ontvangen van grootmoeder wat op de gezamenlijke rekening is gestort. Hier heb ik afgelopen jaar van bijgebouwd aan de woning en onze tuin heraangelegd.
Deels geld is ook gewoon opgekleefd en gebruikt voor nieuwe toestellen in huis. Nu wil mijn vrouw scheiden en ben ik bereid om eot te tekenen. Ons huis is zo goed als verkocht met een meerwaarde van 98000€.
Heb ik dan recht op een terugbetaling deels van die erfenis of niet? Zijn getrouwd onder het gewoon stelsel.
Alvast bedankt
Grtjs

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 16 jun 2020 11:18

Het wettelijk stelsel is scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten. In mensentaal: wat bewijsbaar van elk was voor je trouwde en schenkingen erfenissen blijven van elk. Wat je verdiende tijdens het huwelijk is van elk de helft.

Probleem is dat je de erfenis “vermengd” hebt met het gemeenschappelijke zodat je ws niet meer kan bewijzen dat eigen vermogen in de renovatie gestopt werd. Wat opgeleefd werd is hoedanook weg.

Als je ex op r strepen staat zal t ws 50 50 worden omdat je de erfenis vermengd hebt met het gemeenschappelijk geld. Als de erfenis op een aparte rekening stond vanwaaruit betalingen gedaan werden dan heb je mi een kans om er meer uit te halen. Bespreek je kansen met je advocaat doch procedeer niet als t toch hopeloos lijkt.

cheeco
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jun 2020 13:49

Mercikes voor reactie, helft zou ik al blij mee zijn 😁

Reclame

nicky54
Berichten: 218

#4 , 17 jun 2020 18:46

WETTELIJK STELSEL - STORTINGEN VAN EIGEN GELDEN OP EEN GEMEENSCHAPPELIJKE REKENING!

Hof van Cassatie : Arrest van 21 januari 2011.

Storting van eigen gelden op een gemeenschappelijke rekening vallen, behoudens tegenbewijs, in het gemeenschappelijk vermogen : hieruit volgt dat het gemeenschappelijk vermogen vergoeding is verschuldigd, telkens als eigen gelden erin zijn terechtgekomen, ongeacht dat niet bewezen is dat het gemeenschappelijk vermogen voordeel heeft gehaald uit deze gelden.

Terug naar “Echtscheiding”