Bezoekrecht

Tope
Topic Starter

Bezoekrecht

#1 , 26 aug 2008 09:01

De echtscheiding van de partner van mijn dochter zou uitgesproken zijn.

Omdat hij momenteel geen alimentatie kan betalen, krijgt hij reeds zowat één jaar zijn 2 kinderen niet te zien.

Op basis van vroegere inkomsten als zelfstandige eist zijn ex 600 Euro per kind.

Hij beweert dat zijn advokaat de nodige stappen aan het zetten is en dat het nu wachten is op de uitspraak.

Ik zie echter dat de toestand status quo blijft en als moeder begin ik mij allerhande vragen te stellen en mij zorgen te maken natuurlijk.

Kan iemand mij op basis van deze karige gegevens (meer kom ik er niet over te weten) oordelen of dit een normale juridische procedure is.

Of is er meer aan de hand?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 aug 2008 09:14

- het persoonlijk contact met de kinderen (men spreekt niet meer van bezoekrecht) is niet afhankelijk van het betalen van onderhoudsgeld. Het ene heeft niets met het andere te maken;
- hoe lang leven de ouders al gescheiden? Als je een advocaat hebt zou er enkele maanden nadat partijen feitelijke gescheiden leven een uitspraak van de rechter moeten zijn i.v.m. het recht op persoonlijk contact;
- vraag de advocaat heel precies naar de stand van de procedure: werd er een procedure in kort geding aanhangig gemaakt? Vraag dan naar een kopie van de dagvaarding. Werd een pleitdatum vastgesteld? Vraag een kopie van de uitgewisselde conclusies (= schriftelijke argumenten van partijen); de cliënt heeft recht op al deze stukken (al weten velen dat niet)

scorpioen

bemiddelaar

#3 , 26 aug 2008 09:20

Het betalen van het onderhoudsgeld en de toepassing van de omgangsregeling staan los van elkaar,dwz dat het niet-betalen niet mag gelinkt worden aan "dan krijg je de kinderen niet te zien" noch omgekeerd "omdat ik de kinderen niet zie, betaal ik geen onderhoudsgeld".

Kinderen hebben recht op contact met beide ouders. Als 1 van de ouders dit verhindert, kan er naar de jeugdrechtbank gestapt worden of kan de hulp van een bemiddelaar in familiezaken ingeschakeld worden om het contact te herstellen. De ouder die de kinderen niet meegeeft aan de andere ouder als deze ouder volgens een afdwingbare verblijfsregeling de kinderen komt ophalen, begaat een strafbaar feit. Deze ouder kan gestraft worden met een gevangenisstraf van 8 dagen tot 1 jaar en / of een geldboete van € 130 à € 5000.

Wat het onderhoudsgeld betreft zijn beide ouders verplicht bij te dragen in de kosten van de kinderen. Maw nul komma nul euro voor de kinderen betalen, kan ook niet. Als de inkomsten veranderd zijn, kan je desgewenst via de rechtbank een wijziging van het bedrag vragen. Het is dan vervolgens aan de rechtbank om dit al of niet aan te passen. Het niet-betalen van onderhoudsgeld wordt aanzien als familieverlating en is strafbaar. De nalatige kan gestraft worden als hij 2 maanden geen onderhoudsgeld betaalt. De straf is maximum 6 maanden gevangenisstraf of 250 à 2.500 euro boete. Bij herhaling binnen de 5 jaar wordt de straf verdubbeld.

Reclame

Tope
Topic Starter

#4 , 26 aug 2008 09:27

Bedankt, Scorpioen.

Het is juist omdat ik al vaak op dit forum gelezen heb dat bezoekrecht en alimentatie los van elkaar staan dat ik mij begin af te vragen of deze situatie allemaal wel klopt.

Zelf kan ik niks natrekken. Ik kan alleen maar voortgaan op het weinige dat hij vertelt. En dat is niet veel...

roderidder
Contacteer: Website

#5 , 26 aug 2008 10:10

Het betalen van het onderhoudsgeld en de toepassing van de omgangsregeling staan los van elkaar,dwz dat het niet-betalen niet mag gelinkt worden aan "dan krijg je de kinderen niet te zien"
Dit gebeurd dat hier en daar toch. Zelf ken ik een concreet geval dat de vader het onderhoudsgeld aan zijn eigen advocaat betaald en deze houd het geld bij en dat zal pas doorgestort worden als vader zijn kinderen weer bij zich kan hebben.

Die advocaat gaan ze niets doen daar ben ik wel van overteugd. Daar is dat dossier te smerig voor

RR

roderidder

#6 , 26 aug 2008 10:45

Het is juist omdat ik al vaak op dit forum gelezen heb dat bezoekrecht en alimentatie los van elkaar staan dat ik mij begin af te vragen of deze situatie allemaal wel klopt.
Dat klopt dus inderdaad niet. Dat is iets wat het gerecht zelf geinstalleerd heeft.

Moet je je zorgen maken?

Heb ik ooit is nergers posters zien hangen dat bezorgdheid over kindermishandeling altijd terrecht is? Dit is overdreven zeker als je er binnen stapt en niet verder geraakt dan terug buiten moeten stappen zonder iets...

Dat is de machteloosheid waar je allicht nu mogelijks ook tegenaan kan gaan lopen.

In de meest verschrikkelijke gevallen eindigd dit soort van kindermishandeling in familiedrama's
cfr. http://www.gva.be/Antwerpen/2950/artike ... 4830DF0771}

Noch bemiddelaar, noch scorpioen zal de advocaat van dat assisenproces gaan tegenspreken dat het er juridisch niets mee te maken heeft als dat door de advocaat van de ene partij gepleit wordt en ook niet als de andere advocaat pleit iets in de zin van "hij betaalde niet en dat was ondraagelijk voor de moeder"

De vraag is wat ken je doen?
Overleg eens met je dochter eventueel met de levenspartner dat zal je allicht al wel gedaan hebben maar mogelijks kan het zijn dat er overeengekomen wordt dat je je bezorgdheid kan uiten in een brief naar de procureur des Konings. Hij moet immers er voor zorgen dat vonnissen moeten kunnen uitgevoerd worden omdat als dat niet het geval is dit de openbare orde raakt en dat is nu net waar de procureur des Konings moet over waken.

RR

roderidder

#7 , 26 aug 2008 10:51

Om het in zijn juiste context te plaatsen zijn hier enkele cijfers komende van een onderzoek van advocaat Jef Vermassen

onderzoek over periode van 15 jaar Vlaanderen + Brussel
84 kinderdodingen
45 gedood door moeder
15 gedood door beide ouders
in meer dan 80% zijn het (of een van) de ouders die dode
van de 84 zijn er slechts 15 die zichzelf hebben aangegeven
Er is een onderrapportering >>( kinderen sterven vb. aan natuurlijke dood terwijl ze zijn gedood en niemand heeft de moord gerapporteerd)
http://www.youtube.com/watch?v=JzyEIll0AiI
men spreekt niet meer van bezoekrecht
dank je scorpioen, deze term werkt dergelijke toestanden in de hand en dient dus zo snel als mogelijk uit de rechtbanken. De betere rechters van het land melden dat dadelijk, ook als de partijen zelf aan het woord zijn en deze term gebruiken.

RR

sofke

#8 , 26 aug 2008 13:55

heb al 8weken mijn dochtertje van 4,5jaar niet meer gezien.ben aan het
scheiden met men ex.we hebben co-ouderschap.maar men ex houdt zich daar niet aan.er is nog geen definitieve uitspraak alleen een tussen vonnis.de politie wil niet bemiddelen met reden dat er nog geen echt vonnis is alleen een tussentijds vonnis. men ex is een drugsdealer en gebruiker.niemand wil precies iets beginnen tegen hem.wat kan ik nog meer doen??

roderidder

#9 , 26 aug 2008 15:45

de politie wil niet bemiddelen met reden dat er nog geen echt vonnis is alleen een tussentijds vonnis
politie rechtstreeks correctioneel dagvaarden, ze hebben geen voorrang van rechtsmacht
Ze hebben een plicht om elk misdrijf wat ze zien vast te stellen

Bel hen ter plaatse op de plaats van het misdrijf en vraag hun hulp en ondersteuning, zeg ook wat je gaat doen, best schriftelijk omdat ook politie op een behoorlijke wijze dient behandeld te worden en stel ze voor de keus...

Daarna doen wat je zegt !
In feite komt mijn visie er op neer dat owel doe je als politie je werk en kom je tussen (ter plaatse) ofwel dagvaard ik U voor schuldig verzuim aan morele en psychologische kindermishandeling > zou ook graag het vonnis hebben waar VTM over sprak natuurlijk

in ieder geval moet dit probleem aan de voorkant aangepakt worden want als het aan de achterkant aangepakt wordt zoals het nu er aan toe gaat dan verliest je kind en U het in 100% van de gevallen, ik ken geen andere

Dat met dat tussenvonnis is larie en bulshit substitut Capellen had dat argument vele jaren geleden ook toen ik haar aansprak. Inmiddels ben ik op basis van datzelfde vonnis reeds veroordeeld. Het enige wat telt is of het uitvoerbaar is en dat de andere ouder kennis heeft van de gerechtelijke uitspraak. Dat moet je door een advocaat laten nagaan of je kunt het hier vragen.

Verder als je klacht hebt over justitie dan kan ik je de HRJ www.hrj.be aanbevelen. Jaren geleden een dialoog met hun aangevraagd en dat werd door hun geweigerd. Lees nu maar eens waar ze zich mee willen profileren.

lees ook "debateer mee" bij actualiteiten, een lang en daardoor ook complex verhaal, maar misschien kunnen we samen schrijven naar de hrj
Normaliter zouden ze stellingen in moeten nemen dat vonnissen moeten uitgevoerd worden. Stel nu in het allerslechtste geval dat je alles zal afgenomen zal worden door drugsgebruik dan nog zal een bekwame advocaat de ouder die obstructie voert veroordeeld krijgen

comité P antwoord blijkbaar ook niet meer op mijn schrijven.
Het afgelopen jaar of zo 2 keer naar hen gescheven waarvan 1 maal gemaild + geschreven.

RR

Tope
Topic Starter

#10 , 26 aug 2008 23:11

Sorry, Rode Ridder, maar aan dat oeverloos geleuter van jou heb ik - zeker in gegeven omstandigheden - echt geen behoefte.

roderidder

#11 , 27 aug 2008 01:56

hij reeds zowat één jaar zijn 2 kinderen niet te zien
De zaak terug nagelezen

Men kan m.i. de zogenaamde voorrang op de voorrang toe laten passen en strikt genomen moet men dan niet wachten, die uitspraak heeft voorang boven al de andere

« Artikel 387ter. § 1. Ingeval één van de ouders weigert de rechterlijke beslissingen met betrekking tot de huisvesting van de kinderen of het recht op persoonlijk contact uit te voeren, kan de zaak opnieuw voor de bevoegde rechter worden gebracht. In afwijking van artikel 569, 5°, van het Gerechtelijk Wetboek, is de bevoegde rechter degene die de niet-nageleefde beslissing heeft gewezen, tenzij de zaak inmiddels bij een andere rechter aanhangig is gemaakt, in welk geval de vordering voor deze laatste wordt gebracht.
De rechter doet uitspraak met voorrang boven alle andere zaken.
Of is er meer aan de hand?
op basis van de gegevens oordeel ik! Ja er is meer aan de hand

RR

Terug naar “Echtscheiding”