Echtscheiding - verdeling en schenking

Ginger48
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Echtscheiding - verdeling en schenking

#1 , 06 mei 2020 10:17

20 jaar getrouwd, geen huwelijkscontract. Woning is 50% van mij en 50% van mijn ex-man.

Ex-schoonouders woonden sinds 2009 bij ons in. Er werd een akte bij de notaris opgemaakt met woonrecht waar enkel in vermeld staat, dat ze levenslang bij ons mochten wonen mits betaling van nutsvoorzieningen. Deze nutsvoorzieningen werden echter nooit betaald maar de ex-schoonouders hebben enkele facturen betaald voor verbouwingen die gedaan zijn geweest. De factuur stond op naam van mijn ex-man en de factuur werd betaald met de bankrekening van mijn ex-schoonouders.
Nu wil mijn ex-man dat alle facturen die door zijn ouders zijn betaald geweest, volledig terugvorderen van mij.
Hij wil dit geld terug aan zijn ouders geven zodat ze terug een eigen woning zouden kunnen hebben. En dat hij dan met zijn nieuwe partner ook een woning kan aankopen.
Kan dit ? Wettelijk zijn enkel mijn ex-man en ik eigenaar van de woning.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 06 mei 2020 12:36

Uw ex man gelooft nog in Sinterklaas ;-).

Vooreerst waren de schenkingen aan jullie beiden : de helft aan u, de helft aan hem.

Voorts is gegeven gegeven tenzij er een notariële schenkingsakte is met teruggaveclausules

De verbouwingen genereerden wel een meerwaarde (normaliter minder meerwaarde dan de gedane kosten) aan het huis waardoor de verkoopprijs steeg. Als een van jullie de andere uitkoopt zal dus de uitkoopsom hoger zijn dan mocht er niet verbouwd geweest zijn.

Woont uw ex man nog met zijn ouders in het huis? Als dat zo is moet hij je wel een halve huur betalen (en jij de helft van de lening en de helft van kosten zoals brandverzekering en onroerende voorheffing)

Best een advocaat onder de arm nemen om de scheiding correct af te handelen (of minstens in onderling akkoord een scheidingsbemiddelaar)

Ginger48
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 mei 2020 18:26

Merci voor de reactie.
Er werd enkel een not. Akte opgemaakt voor het woonrecht. Nu woont hij nog in het huis samen met zijn vader. Mijn ex-man kan mij niet uitkopen en we zullen dus moeten verkopen. Wij hebben beiden een advocaat omdat de regeling ivm de kinderen ook al stroef verliep en alles zal nu via aangestelde notaris vd RB verlopen. Alleen beweert mijn ex-man dat ik geen poot heb om op te staan en dat ik mijn deel van 50 % niet kan eisen. Hij kent vele achterpoortjes beweert hij en ik zal mijn ex-schoonvader moeten uitbetalen volgens hem.
Ik weet dat ik een woonstvergoeding mag vragen (wat ik ook doe).
Mijn ex-man betaalt ondertussen de lening volledig per maand maar mojn deel komt overeen met de woonstvergoeding dus dat zal 50/50 zijn bij de verdeling.
Het kan toch niet zijn dat ik financieel voor zijn vader moet blijven zorgen omdat ik ooit dat woonrecht heb getekend. Hij mag daar nog altijd blijven wonen van mij maar het is mijn ex die wil verhuizen

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 06 mei 2020 18:35

En wie heeft de nutsvoorzieningen effectief betaald? Als ex niet kan bewijzen dat zijn ouders dat deden gezien notariële akte ...dienen ze dus nog te betalen.
Familierechtbank heeft ook een bemiddelingskamer

Ginger48
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 mei 2020 20:36

De nutsvoorzieningen hebben wij betaald voor hen.

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 06 mei 2020 23:18

Dus niet wat in de authentieke akte staan welwel... die akte is een verbintenis tussen partijen die moet nagekomen worden en kan afgedwongen worden.

Sirkii
Berichten: 5410

#7 , 07 mei 2020 12:38

Het is natuurlijk wel zo dat dat notarieel levenslang woonrecht zal moeten uitbetaald worden aan de vader door jullie beiden als het huis verkocht wordt. k Veronderstel dat notarissen daar formules voor hebben op basis van de leeftijd. Zoals hoger geschreven kan je ws proberen de betalingen voor de nutsvoorzieningen alsnog te vorderen.

Laat u niet leiden door emoties maar door ratio. Uw advocaat moet hiermee overweg kunnen om een correcte verdeling te bekomen.

Volgens mij: huis verkopen. Verkoopskosten betalen, Openstaand kapitaal aan de bank terugbetalen (en verbrekingsvergoeding), woonrechtvergoeding aan de vader betalen en wat overblijft elk de helft. Als wat overblijft negatief is heb je hier elk de helft van te betalen.

Terug naar “Echtscheiding”