complexe vraag

tegoedvoordezewereld
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

complexe vraag

#1 , 29 apr 2020 11:20

situatie: gehuwd onder wettelijk stelsel 35 jaar geleden
vennootschap opgericht 15 jaar geleden, daarvoor eenmanszaak van vóór het huwelijk. Aandelen 95% voor mij, 5% voor mijn vrouw

Mijn vrouw heeft nooit in de vennootschap gewerkt. Ze heeft lange tijd 4/5 gewerkt nu 3/5. We kunnen goed leven dankzij mijn firma. De verhouding van de inkomsten is ongeveer 80-85% ik, 10-15% zij.

Onze woonst is gevestigd in het bedrijfspand (ongeveer 20% van de grootte, de rest is stockage en ateliers)

Zij heeft iemand anders en wil scheiden (ik werk te veel, tja daar komt onze luxe vandaan en de mooie reizen). Ik wil fair zijn en haar zeker niet te kort doen en heb voorgesteld om dik de helft te geven van wat de woning waard (ik schat de waarde van enkel de woning op ong. €650.000 dus €325,000-€350.000 voor haar). Zij wil de helft van alles...
Volgens mij heeft ze puur wettelijk daar mogelijkheid toe ? Maar eerlijk is anders (ik ga niet zeggen dat ze niks gedaan heeft maar...)

Bestaat er mogelijkheid dat ik mijn aandelen verkoop aan een vertrouwenspersoon, de helft uitkeer aan haar om daarna mijn bedrijf terug te kopen. Of is dit juridisch niet mogelijk? Begrijp me niet verkeerd, ik wil haar niet te kort doen en haar zelfs meer geven dan wat fair is maar ik heb ook geen zin om alles te delen waar ik keihard voor gewerkt heb terwijl zij genoot van koffietjes met vriendinnen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 29 apr 2020 12:21

Wettelijk stelsel (dus zonder huwelijkscontract) is scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten. In mensentaal: wat bewijsbaar van u was voor je trouwde en wat je erfde (en apart hield) blijft van u doch alles wat er binnenkwam tijdens het huwelijk is van elk de helft. Als je niet kan bewijzen wat er van u was voor je trouwde dan heeft zij idd recht op de helft van alles opdat je volgens het wettelijk stelsel getrouwd was.

Je aandelen voor een appel.en een ei verkopen aan een stroman om ze later te recupereren wordt door elke advocaat zo kapotgepleit. Dat jij meer inkomsten genereerde doet niet ter zake: gemeenschap van aanwinsten.

Mogelijks kan je niet voldoende middelen vrijmaken om haar helft van de aandelen uit te kopen. Je zou dan kunnen overeenkomen dat zij 45% extra aandelen krijgt, je jezelf een correct loon uitbetaalt en de winst 50-50 is tot je in staat bent om haar aandelen over te kopen.

Had je een huwelijkscontract “scheiding van goederen” gehad dan was het een ander verhaal.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”