Rechten biologische moeder

Andy35antw
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Rechten biologische moeder

#1 , 25 apr 2020 19:39

Beste mensen / forumleden,

namens een vriendin van mij heb ik enkele vragen.
Mijn vriendin heeft uit een vorige relatie 2 kinderen, 1 iemand van 21 jaar en 1 iemand van 17 jaar. Door omstandigheden met haar ex toen heeft zijzelf het gezin verlaten en zo een jaar dakloos geweest en op die manier is het contact met haar beide kinderen afgebrokkeld. In het begin na de relatiebreuk hadden zij en haar ex nog wel degelijk contact rond de kinderen, maar nadat haar ex een beslag liet leggen op een deel van haar inkomsten is dat contact tussen haar en de ex volledig verbroken.

Nu zit het zo dat zij al ruim 6 jaar lang haar kinderen niet meer heeft gezien en dat de vader van de kinderen er alles aan doet om het contact te blokkeren. De jongste zoon van 17 jaar is nog steeds schoolgaand, nu was mijn vraag of mijn vriendin namelijk het recht heeft om contact te leggen met de school om informatie te krijgen en welke rechten dat zij heeft want zij is nooit ontzet uit haar ouderlijke macht.

Welke instanties bestaan er om te bemiddelen tussen haar en haar kinderen? Naar mijn eigen mening vind ik het niet kunnen dat zij geen contact heeft met haar kinderen en bepaalde instanties zoals de school. Als ouder moet zij toch op de hoogte gesteld worden en heeft zij dat recht toch om contact op te nemen met de school en is de school dan toch ook verplicht om informatie te delen?

Graag Uw reacties / ervaringen / tips

Met vriendelijke groeten

Andy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 28 apr 2020 10:49

Een biologische moeder is steeds de moeder van de kinderen ..dat is de enigste band die wettelijk vaststaat. Alleen als het een anonieme geboorte zou zijn of kind ten vondeling werd gelegd is er niet direct een aanwijsbaar verband.
Dus het is de moeder.
Ex als in gehuwd en gescheiden dan is er een vonnis.
er is al sowieso een vonnis gezien er op inkomsten beslag is gelegd....wat staat in de vonnissen?

Er is misschien wel enige vorm van omgangsrecht ...maar dat weten we hier niet.
Men ontzet weinig uit de ouderlijke macht.

Best eens met vonnissen naar een www.caw.be in haar omgeving laten gaan.
In principe hebben beide ouders co-gezagsouderschap maar weer wat staat er in het vonnis. Met het vonnis kan ze eventueel naar de school gaan gezien er protocols zijn voor scholen bij gescheiden ouders.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”