Scheiden met buitenlander

LAILA
Topic Starter
Berichten: 39

Scheiden met buitenlander

#1 , 20 apr 2020 09:06

Beste leden.
Deze vraag stel ik voor vriendin.
Zij is Belgisch en 2jr en 6maanden getrouwd met iemand van noord afrik.origine.
Zij is helaas alles behalve gelukkig en wil de scheiding aanvragen.
De vraag is:wordt hy nu het land uitgezet of niet.
Zij hebben geen kids.we hebben reeds op de site zitten lezen van buitenl.zaken.
Is ons niet echt duidelijk.te vl voorwaardes etc..
Wat ikzelf heb begrepen is dat hy minstens 3jr moet getrouwd zyn op 5jr.wat in dit geval dus niet is,of de looptyd vd scheiding zal worden meegerekend??
Alvast dank voor uw mening en advies.
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 20 apr 2020 09:34

Euh... Ik vrees dat ik de vraag niet helemaal goed begrijp.

Is het nu de bedoeling om te scheiden, of is het de bedoeling dat iemand per se de nationaliteit krijgt of behoudt?

LAILA
Topic Starter
Berichten: 39

#3 , 20 apr 2020 10:23

De bedoeling is scheiden.ze wil asap scheiden.en vraagt zich af of hy al dan niet zal worden uitgewezen.alvast thx voor snelle reactie.

Reclame

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 apr 2020 10:45

Ze wil scheiden, ok geen probleem tot zover. Wat er na de scheiding met haar ex gebeurt doet voor haar toch niets terzake of zit er toch ergens een addertje onder het gras.

LAILA
Topic Starter
Berichten: 39

#5 , 20 apr 2020 11:08

Bij mijn weten zit er gn addertje onder het gras.gaat meer over de pijn en misbruik van vertrouwen hier.hem ging het blijkbaar alleen om verblijfspapieren.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 20 apr 2020 12:24

Juist daarom was er hier twijfel. Als een schijnhuwelijk kan worden bewezen, kan het zijn dat hij wordt uitgewezen. Daarom aan u om de eerste stap te zetten met een formele klacht bij de politie.


LAILA
Topic Starter
Berichten: 39

#8 , 20 apr 2020 14:41

Dank voor de links,maar we vinden nergens het antw.en om te bewijzen dat thier gaat over schijnhuwelijk is niet gemakkelijk.of zoals ik haar voorstelde om het eventueel op te nemen voorzover dit als bewijs kan dienen.vandaar dus haar vraag of het een grondige reden is doordat het huwelijk minder dan 3jr duurde,hem alsnog uit te wijzen?zo heb ik het althans via de site van bzk begrepen.
Grt

LAILA
Topic Starter
Berichten: 39

#9 , 20 apr 2020 14:43

Met opnemen bedoel ik eventueel het gesprek tussen hen wanneer hy het over zyn papieren heeft en dergl.

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 20 apr 2020 15:14

Als u zelf aan het gesprek deelneemt kan u dat gerust opnemen - het origineel moet wel naar politie als bewijs en het is de rechtbank die zal beslissen over de toelaatbaarheid.
Voor schijnhuwelijk dient u aangifte te doen bij politie of soms bij de cel schijnhuwelijken bij de burgerlijke stand van uw gemeente.
Politie stelt een PV (strafbaar gedeelte) op met de bewijsmiddelen - de administratie doet het administratief (wettelijk) gedeelte.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 apr 2020 16:33

Ik raad betrokkene aan om contact op te nemen met de juridische dienst van zijn/haar bevoegd OCMW of het CAW. Zij zullen samen met betrokkene trachten een correcte analyse te maken en betrokkene aanraden wat hij/zij precies moet doen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus
Berichten: 38596

#12 , 20 apr 2020 20:23

Lijkt mij ook het beste...

Terug naar “Echtscheiding”