woning voor het huwelijk, verkocht binnen het huwelijk en met dat geld nieuwe woning gekocht

Jonasje1982
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

woning voor het huwelijk, verkocht binnen het huwelijk en met dat geld nieuwe woning gekocht

#1 , 17 apr 2020 21:10

Ik zie het onderwerp hier een beetje verder staan, maar aangezien ik hier nieuw ben weet ik niet of ik nu best een nieuw onderwerp start of reageer op het vorige...

Ik had namelijk een woning voor het huwelijk, heb onmiddellijk na het huwelijk mijn woning verkocht om met mijn vrouw te verhuizen en met het geld dat dus allemaal van mij was heb ik een nieuwe woning gekocht, dat volgens de notaris op onze beide namen moest staan, aangezien deze dienst deed als gezinswoning.

Nu mijn vrouw het woord echtscheiding af en toe in de mond neemt, vraag ik me af of zij nu de recht heeft op de helft van de waarde van onze woning, dat ik weliswaar alleen heb gefinancierd. Ik heb daar nog alle bewijzen van.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 18 apr 2020 16:05

Beste

Normaal wordt bij een echtscheiding terug het vermogen van elke partner opgelijst.
In dit geval heeft het 'gemeenschappelijk vermogen ' zich 'verrijkt' door inbreng van een deel van uw eigen vermogen. Immers de wederbelegging van eigen vermogen blijft in se eigen.
In praktijk zal het gemeenschappelijk vermogen dat eerst moeten terugbetalen aan uw vermogen. het saldo wordt gedeeld.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 18 apr 2020 18:49

Raar dat je notaris de ongelijke inbreng niet geacteerd heeft. Wat staat er qua inbreng exact in de aankoopakte (of nevenstaande financieringsakte) ?

Reclame

Jonasje1982
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 apr 2020 22:48

Er staat niets in over inbreng. Gewoon op het eerste blad dat wij beiden verder vermeld worden als "de kopers"

Jonasje1982
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 apr 2020 22:51

Zijn rekeningafschriften voldoende bewijs in die zin dat er geld op de rekening gekomen bij verkoop van de ene woning en enkele dagen later er terug af bij aankoop van de gemeenschappelijke woning?

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#6 , 19 apr 2020 10:40

Uw rekeninguittreksels gelden in elk geval als mogelijk bewijs. Indien kan aangetoond worden dat die som ook naar de notaris werd overgeschreven als betaling van de nieuwe aankoop, is dat al een stevig element in het dossier.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Echtscheiding”