Inwonen vriend terwijl huis te koop staat

Cindynies
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Inwonen vriend terwijl huis te koop staat

#1 , 16 apr 2020 10:06

Hallo,
Momenteel staat het huis te koop dat mijn ex en ik jaren geleden kochten. Ik woon nog in het huis met de 3 kinderen die bijna permanent bij mij zijn. Het huis betaal ik nu helemaal alleen verder af + andere kosten. Hij huurt een huis dus hij vindt niet dat hij dan mee moet betalen (buiten alimentatie betaalt hij niks). Het huis overnemen is niet haalbaar want het moet ook nog deels gerenoveerd worden. Het valt ook in de duurdere prijsklasse dus zal het ook niet snel weg zijn. Na de verkoop, hij zijn deel, ik het mijne en hup klaar.

In de EOT staat dat ik hier met mijn gezin mag wonen (uiteraard niet verhuren ed). Nu heb ik iemand leren kennen en die is onlangs bij mij en de kinderen komen wonen. Nu doet mijn ex hier moeilijk over (ja ik ga verder met mijn leven, hij blijkbaar niet). Hij zegt dat mijn nieuwe vriend niet bij mij mag wonen. Volgens de gemeente zijn wij nu een feitelijk gezin. Gezin is gezin. Heeft mijn ex een poot om op te staan en kan hij zijn gelijk halen en mijn vriend buiten laten zetten? Of kan hij ons niks maken? Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Bedankt alvast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38604

#2 , 16 apr 2020 10:16

Wie betaald de lening? Normaal is dat diegene die er woont een halve huur betaald en die wegvalt tgo de halve lening. Dus dat de lening door de inwonende wordt verder betaald is blijkbaar ook al zo overeengekomen.

U mag niet verhuren dat is geen wet maar gezien in overeenkomst EOT (bekrachtigd met vonnis) wordt dat wel wet tussen u en uw ex. Is zo wie zo een overeenkomst.

Dat u een vriend hebt die bij u komt wonen en ingeschreven is - daar heeft uw ex niets aan te zeggen.

Blijven de kinderen bij beide ouders of alleen bij u of enkel 2 WE bij uw ex -partner.

Cindynies
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 apr 2020 11:52

Ik betaal de lening verder alleen af (en het is zeer veel). Ik verhuur ook niks. De kinderen zijn om de 2 weken een weekend bij hem (eigenlijk anderhalve dag - maar dat doet er niet toe).

Mij ging het er om of mijn ex mag en kan bepalen of mijn vriend bij mij woont of niet.

Alvast bedankt voor de hulp.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38604

#4 , 17 apr 2020 14:31

Dan is wat mij betreft alles in orde. uw ex heeft geen poot om op te staan want u verhuurd niet.
Als uw vriend bepaalde kosten betaald dan is dat zijn zaak niet de uwe en helemaal niet die van uw ex.
PS hij moet u daar ook niet meer over lastig vallen want dan begint het op belaging te lijken.
http://www.angelfire.com/sc2/stalking/huisvrede.html

Cindynies
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 apr 2020 15:56

Toppie, alvast bedankt!

Terug naar “Echtscheiding”