Welke kosten bij familierechtbank?

2Malika
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Welke kosten bij familierechtbank?

#1 , 06 apr 2020 13:54

Mijn ex en ik (we zijn 10 jaar uiteen) komen niet langer overeen wat betreft de alimentatie (voor de kinderen dus). Ik heb een bemiddelaar ingeschakeld maar ook hiermee komen we er niet uit.
Ik stelde de bemiddelaar voor naar de familierechtbank te gaan. Die zegt dat dit me flink wat geld gaat kosten en ik beter kan akkoord gaan met het voorstel van mijn ex.
Mijn vraag: klopt het dat als ik naar de familierechtbank stap ik een advocaat nodig heb en dat het me sowieso veel geld gaat kosten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38629

#2 , 12 apr 2020 16:08

Neen, u kan u perfect zelf verdedigen... maar als andere partij een advocaat neemt dan kan u veroordeeld worden tot de RPV rechtsplegingsvergoeding ( vraag dus steeds aan de rechtbank dat dit de minimale zal zijn - gerechtskosten en rolrechten (€165) zal u ook moeten betalen en vermoedelijk verschillende zittingen. Er moeten conclusies worden neergelegd op Rb en aan tegenpartij en u moet ook hun conclusies krijgen om te kunnen antwoorden.

Ook nog kosten
Bij de opening van het familiedossier bij de familierechtbank een bijdrage aan het fonds voor tweedelijnsbijstand van 20 euro per persoon betaald te worden. Eventueel de deurwaarders kosten voor de dagvaarding ...andere partij kan die bij hun kosten optellen.

Er is ook een bemiddelingskamer bij de rechtbank... die als eerste voorstellen kan nooit kwaad.

https://www.familierecht.vlaanderen/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”