allimentatie/onderhoudsplicht

Tommy81
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

allimentatie/onderhoudsplicht

#1 , 31 mar 2020 12:07

beste

Ik ben in 2018 gescheiden. Mn ex vrouw en mezelf hebben een EOT bij de notaris laten opmaken en door beiden getekend.

Blijkbaar lagen beide aktes hier bij mij thuis ( door de verhuis niet opgemerkt) en liet ze me weten dat ze deze nodig had. Tot op heden deelden we alle kosten ivm kinderen school kledij medisch sport vrije tijd etc.

in de akte staat dat ik om de 2 weekends mn kinderen heb. In de praktijk is dit niet altijd zo wat natuurlijk geen probleem is. Mn kinderen zijn hier altijd welkom zo zijn ze al es uit noodzaak een week bij me gebleven toen mn ex dat vroeg.

In de akte staat Uitkeringen ten behoove van de echtenoten:
"Noch tijdens de proeftijd noch na de echtscheiding zal door een van de echtgenoten voor wat hen persoonlijk betreft, enige vergoeding tot onderhoud dienen betaald te worden aan de andere. Partijen verklaren wederzijds en definitief te verzaken aan elke onderhoudsuitkering voo wat hen persoonlijk betreft. Partijen sluiten de herzieningsbevoegdheid van de rechter bij toepassing van artikel 301m 7 BW uitdrukkelijk uit, zodat eender welke wijziging, die niet voorzien werd in onderhavige overeenkomsten, niet mogelijk is."

Maw als ik dit goed begrijp kan zij eenzijdig geen onderhoudsgeld van me eisen voor haar?

ivm met onderhoudsplicht van de kinderen? kan dat wel nog? in de akte staat:
" Deze regeling geldt onverminderd de toepassing van de artikelen 203, 203 bis en 303 van het burgelijk wetboek dat de ouders verplicht om in te staan voor een passende opleiding en om in de kosten van levensonderhoud en opvoeding bij te dragen naar evenredigheid van hun middelen, en dat elk van de ouderds het recht geeft om, onverminderd de rechten van het kind, van de andere ouder diens bijdrage te vorderen in de kosten die voortvloeien uit artikel 203, paraaf 1 van het burgerlijk wetboek. Bijgevolg kunnen de beschikkingen betreffende deze bijdrage na de echtscheiding door de bevoegde rechter worden herzien wanneer nieuwe en onvoorzienbare omstandigheden de toestand van de kinderen ingrijpend wijzigen.

De onderhoudsplicht voor de kindere is voor het laatst verschuldigd de eerste van de maand waarin het meerderjarig kind na gedane studies in zijn Eigen onderhoud kan voorzien of waarinhet gehuwd is of afzonderlijk gaat wonen. Ingeval van hogere studies zal de onderhoudsplicht verschuldigd blijven, ongeacht de leeftijd van het kind, tot op het ogenblikvan de beeindiging van deze studie. "

Bij het opmaken van de EOT werd afgesproken dat we de kosten gingen delen ivm kinderen zonder dat 1 of de andere partij een vast bedrag per maand moet storten. Kan zij dit bvb eenzijdig nog aanvechten?

Indien ja kan ik bvb eisen dat de regelingn ivm kinderen dan week/week is om zo haar kosten te drukken? Ook werkt zij parttime, enkel in de voormiddag. Ze werkt in de verzorgende sector en kan zonder probs 38 u krijgen. Is dit ook iets dat ik eventueel kan aankaarten moest dit ooit voor een rechtbank komen?

Zou ik mij al beroepen op een advocaat of gewoon wachten wat ze van plan is ivm de akte enzo?


alvast bedankt voor de info hieromtrent

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 31 mar 2020 17:02

Gezien EOT zeer moeilijk maar niemand verbied dat men naar de familierechtbank gaat.
Indien dat zou gebeuren vraag dan eerst een bemiddeling ...een EOT is echtscheiding onderlinge toestemming dus zal RB al zeer 'verwonderd' zijn dat men naar hun komt daarom steeds eerst bemiddelingskamer voorstellen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”