Echtgenoot van moeder uit woning zetten

Aine
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Echtgenoot van moeder uit woning zetten

#1 , 26 mar 2020 11:12

Ik zal eerst even de situatie schetsen:

Ik ben enig kind en ben voor de helft eigenaar van de ouderlijke woning, de andere helft is in handen van mijn moeder. Deze schenking is gebeurd toen mijn moeder alleenstaande was.
Zij is enkele jaren geleden hertrouwd en heeft toen in de huwelijksakte bij de notaris laten opstellen dat haar huidige echtgenoot nooit aanspraak kan maken op het huis, dat het enkel mij en mijn moeder toebehoort.

Ik woon ondertussen in het buitenland en het huwelijk van mijn moeder en haar echtgenoot stelt niets meer voor, ze willen beiden uit elkaar gaan maar hebben hieromtrent nog geen regelingen getroffen. Mijn moeder heeft beslist dat ze het huis wil verkopen en bij mij in het buitenland komt wonen. Haar echtgenoot is hiervan op de hoogte gebracht begin februari, mondeling weliswaar, en ging hiermee akkoord en ze begonnen onderling al enkele afspraken te maken over wie wat toebehoort van materiële zaken enzovoort.

Nu hoorde ik gisteren van mijn moeder dat haar echtgenoot begint moeilijk te doen, dreigen dat hij nooit zal weggaan en dat zij zijn akkoord nodig heeft om over te gaan tot de verkoop van het huis...

Wat zou ik kunnen ondernemen om de echtgenoot van mijn moeder op een legale manier te "dwingen" om het huis te verlaten als er overgegaan wordt tot de verkoop. Dien ik een soort termijn in acht te nemen waarop hij recht heeft om in het huis te verblijven? Zo ja, op welke manier kan ik dit in gang zetten?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 26 mar 2020 12:08

Je kan hem maar uitdrijven (na proces) nadat de scheiding geregeld is. Zolang ze op papier getrouwd zijn blijft dit ook voor hem de gezinswoning.

Als een onderling akkoord voor de scheiding niet lukt zal je naar de rechter moeten. Neem hiervoor dan wel een advocaat.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”