Kleinkind

bluenina
Topic Starter

Kleinkind

#1 , 13 mar 2020 09:18

Geachte,

Situatieschets :
* tienerzwangerschap van mijn dochter, kind hieruit geboren in mijn gezin, kleinkind bij mij verbleven tot ongeveer de leeftijd van 2 a 3 jaar
* dochter trouwt, man erkent mijn kleinkind (is niet de biologische vader)
* dochter leert iemand anders kennen en woont nu in Amerika
(is al een heel parcours, I know)
* mijn kleinkind blijft in Belgie bij de man waar ze mee getrouwd is geweest

Mijn kleinkind is elke week 2 tot drie dagen bij mij. Twee maanden geleden ben ik met mijn kleinkind naar de huisarts geweest daar hij ziek was, huisarts meldde mij dat mijn kleinkind niet in orde was met de mutualiteit, dus geen terugbetaling.
Contact opgenomen met de mutualiteit, blijkt dat de 'vader' niet in orde is met zijn sociale zekerheid wegens achterstand acerta (is zelfstandige).
Mutualiteit stelt voor om mijn kleinkind in te schrijven op mijn adres zodat dat hij in orde kan gesteld worden (vader verleent geen medewerking)

Moeder, mijn dochter die in Amerika woont vraagt nu letterlijk aan mij om mijn kleinkind, haar zoon volledig op mijn adres te laten zetten, heeft zij daar nog de bevoegdheid toe?
Indien niet wat kan ik doen als grootouder, ik ben de enigste hier in België met een biologische band (kleinkind is nu 5 jaar oud).
Vader zit volledig in de schulden, heeft een verstandelijke beperking (lees achterstand), ook ongerustheid van mijn dochter dat hij mijn kleinkind niet kan bijstaan of helpen als hij nu in september naar het eerste leerjaar gaat.
Mijn dochter kan nu niet naar België reizen, ten eerste omdat ze zwanger is en nu zeker met het corona virus.
Ik kan mijn kleinzoon een stabiele situatie aanbieden, samen met mijn partner en met mijn zoon (wettelijke broer van mijn dochter en dus biologische oom van mijn kleinkind)
Ik vraag hulp in deze issue...
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mar 2020 10:29

Zij heeft die bevoegdheid edoch samen met de wettelijke vader...
Rechtbanken arrondissement waar kleinkind nu woont zijn bevoegd.
Uw dochter zal u via notariële akte volmacht moeten geven ..hoe dat loopt via Amerika weet ik niet.
Zij kan wel zelf hier een advocaat onder de arm nemen zelfde opmerking als boven.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”