Rekeningen betalen van ex-man omdat hij insolvabel is verklaard, hoe op te lossen?

Verlorenzus
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Rekeningen betalen van ex-man omdat hij insolvabel is verklaard, hoe op te lossen?

#1 , 07 mar 2020 23:06

Hallo iedereen,

Speciaal geval hier:

Mijn zus en haar ex-man zijn nu een jaartje gescheiden maar hebben nog 2 huizen: eentje waar hij ingetrokken is en eentje waar mijn zus met de kinderen in verblijft. Beide hun namen staan op beide huizen. Nu blijkt dat hij (ik weet niet hoe hij dit geflikt heeft) sinds 2013 geen water of elektriciteit heeft betaald in beide huizen. (Toen zij nog samenwoonden in 1 huis was het andere huis bewoond door zijn moeder en dus was er wel verbruik). Hij was zelfstandige, mijn zus een fulltime huismoeder.

Sinds de scheiding werkt mijn zus wel fulltime en heeft haar ex man geen werk. Hij is “insolvabel” verklaard en dus komen ze achter haar aan om de achterstallige rekeningen (water en elektriciteit) te betalen die in totaal 17.000 euro bedragen.

Kan zij hier iets tegen doen? Want hij blijft in dat ene huis water en elektriciteit verbruiken en zij heeft hier niets mee te maken? Anders kan hij nog jaren op haar kap gewoon water en elektriciteit verbruiken?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 07 mar 2020 23:13

Als zij samen het contract getekend hebben, kan de leverancier dit inderdaad bij de "gemakkelijkste" partij halen. Uw zus moet het dan maar zelf terugvorderen van haar ex.

Verlorenzus
Topic Starter

#3 , 07 mar 2020 23:43

Dat is het net. Hij blijft maar zeggen dat hij niets heeft. Maar ondertussen rijdt hij een een Porsche, en nog veel meer van dat. Is er geen manier om ervoor te zorgen dat zij bijvoorbeeld maar de helft betaalt omdat hun beide namen op die huizen staan?

Reclame

LeenW

#4 , 07 mar 2020 23:50

Ik vermoed dat in het contract hoofdelijke aansprakelijkheid gaat staan, dat wil zeggen dat de leverancier niet moet kijken naar de verdeling maar het bij eender wie mag gaan vorderen. Het gaat bijgevolg niet in hun belang zijn om de moeite te doen om iets bij hem te halen.

Heeft uw zus het contract intussen al opgezegd? Anders blijft het maar doorlopen.

Thomas Morus

#5 , 08 mar 2020 00:59

" Nu blijkt dat hij (ik weet niet hoe hij dit geflikt heeft) sinds 2013 geen water of elektriciteit heeft betaald in beide huizen. "

Maar het is eenvoudig. Wie deze rekeningen moet betalen is degene op wiens naam die contracten staan. Er is geen enkel verband met wie de eigenaar is van de woning. Anders zouden verhuurders de nutsrekeningen moeten betalen van hun in gebreke blijvende huurders......
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii

#6 , 08 mar 2020 08:20

Om dit op te lossen zal de scheiding moeten geregeld worden. Incl verdeling van het vermogen. Als je r niet uitkomt via bemiddeling zal je een advocaat moeten aanstellen om eea te regelen.

Thomas Morus

#7 , 08 mar 2020 11:22

Om dit op te lossen zal de scheiding moeten geregeld worden. Incl verdeling van het vermogen. Als je r niet uitkomt via bemiddeling zal je een advocaat moeten aanstellen om eea te regelen.
Uit de vraag blijkt dat ze gescheiden zijn.
Dus nakijken op wiens naam die nutscontracten staan.

Verder: "Nu blijkt dat hij (ik weet niet hoe hij dit geflikt heeft) sinds 2013 geen water of elektriciteit heeft betaald in beide huizen "

De schulden dateren mogelijkerwijze van voor de echtscheiding en zijn dus gemeenschappelijk......

mava105

#8 , 08 mar 2020 11:34

De schulden dateren mogelijkerwijze van voor de echtscheiding en zijn dus gemeenschappelijk......
[/quote]

Ze zijn 1 jaar gescheiden, dus het grootste deel van de schuld is nog voor beiden

Sirkii

#9 , 08 mar 2020 14:30

Uit de vraag blijkt dat ze gescheiden zijn.
Dus nakijken op wiens naam die nutscontracten staan.

Verder: "Nu blijkt dat hij (ik weet niet hoe hij dit geflikt heeft) sinds 2013 geen water of elektriciteit heeft betaald in beide huizen "

Beide huizen staan nog op beide namen: dus is de scheidingsverdeling nog niet afgerond.

Thomas Morus

#10 , 08 mar 2020 14:35

Men kan ook beslissen om de eigendommen aan te houden in onverdeeldheid. Kan tussen alle "derden", dus ook na scheiding.

Terug naar “Echtscheiding”