Feitelijke scheiding

kevertje
Topic Starter

Feitelijke scheiding

#1 , 13 aug 2008 11:36

Ik weet ongeveer wat de term inhoudt, maar kan iemand me inlichten over de voor- en nadelen van zo'n feitelijke scheiding. Hoe zit het bijvoorbeeld op fiscaal vlak : word je bij een feitelijke scheiding afzonderlijk belast? Word je als alleenstaande ouder met kinderlast aanzien? (gesteld dat je met de partner overeenkomt dat de kinderen bij jou blijven wonen) Is diegene die elders gaat (samen)wonen ook verplicht zijn domicilie te veranderen?
Hoe en waar moet je zo'n feitelijke scheiding laten vaststellen/bekrachtigen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 13 aug 2008 17:06

Als je huwelijk spaak loopt, wordt een feitelijke scheiding als eerste stap noodzakelijk.
Bij een feitelijke scheiding blijft men gehuwd en alle verplichtingen die uit het huwelijk voortvloeien blijven verder bestaan.
Bij een dergelijke feitelijke scheiding kan de vrederechter voorlopige maatregelen nemen betreffende goederen, aparte woonst, schulden, verblijf van de kinderen, omgangsregeling en persoonlijk onderhoudsgeld.
De rechter neemt ook een beslissing m.b.t. de uitbetaling van de kinderbijslagdie afhangt van de gekozen verblijfsregeling voor de kinderen.

kevertje
Topic Starter

#3 , 17 aug 2008 10:55

We zijn onlangs bij een bemiddelaar geweest die voor ons bepaalde zaken op papier zal zetten. Persoonlijk onderhoudsgeld is niet van toepassing omdat mijn inkomen even groot is als dat van mijn echtgenoot. De kinderen blijven bij mij, dus ook op dat vlak geen probleem. Voor onze jongste wordt 250 € onderhoudsgeld op papier gezet + de helft van de bijzondere kosten. De oudste is pas afgestudeerd en staat ingeschreven als werkzoekende en ze trekt binnenkort bij haar vriend in. Maar hoe zit het met het fiscaal gedeelte? Blijven wij voor de fiscus een koppel of worden we ieder afzonderlijk belast? En word ik m.b.t. de kinderbijslag als alleenstaande ouder aanvaard?

Reclame

Rebel-with-a-cause

#4 , 17 aug 2008 20:33

Maar hoe zit het met het fiscaal gedeelte? Blijven wij voor de fiscus een koppel of worden we ieder afzonderlijk belast?
De belastingsaangifte wordt altijd ingevuld met als referentie de toestand op 1 januari van het aanslagjaar, dus daar zal je rekening moeten mee houden.
Meer info op de site van de belastingen.
En word ik m.b.t. de kinderbijslag als alleenstaande ouder aanvaard?
Je vormt een eenoudergezin als je alleen woont met een of meer kinderen. Dat kunnen ook stiefkinderen, pleegkinderen, kleinkinderen, neven of nichten zijn.
Voor de oudste of enige kinderen in eenoudergezinnen die recht hebben op de verhoging, wordt de leeftijdsbijslag bovendien niet langer gehalveerd of geblokkeerd. Ze ontvangen vanaf nu de gewone leeftijdsbijslag.
Meer info op de site van de RKW.

Terug naar “Echtscheiding”