invloed woonlast op alimentatie

MarieA
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

invloed woonlast op alimentatie

#1 , 03 feb 2020 12:21

Alimentatie wordt bepaald volgens de draagkracht van beide partners.
Onze ouderschapsregeling wordt herzien(van 50/50 naar 90/10).
We hebben beiden uiteraard een woonlast.
Mijn ex die naar 10% gaat heeft echter een veel hogere woonlast(villa 5 slaapkamers, 3 badkamers) dan ik.
Hij heeft een hogere woonlast en zijn draagkracht zakt dus daardoor, maar ik heb de kinderen bijna fulltime en verdien nu verhoudinggewijs quasi evenveel.
Het lijkt mij niet eerlijk dat de kinderalimentatie zakt omdat hij in een villa woont.
Iemand voorstellen voor een eerlijke draagkracht regeling?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fons54
Berichten: 445

#2 , 04 feb 2020 15:29

Draagkracht staat los van woonlast. Niet volledig, maar toch redelijk. Wordt er nu alimentatie betaald bij 50/50 verblijfsregeling? Dan zal deze zeker niet zakken bij 90/10....

alicem
Berichten: 176
Locatie: gent

#3 , 12 feb 2020 08:36

Draagkracht voor de bereking van het ouderhoudsgeld hoeft in principe geen rekening te houden met de woonlast, tenzij er uitzonderlijke omstandigheden zijn (aangepaste woning etc).
Basis is nettoloon, extralegale voordelen, taxvoordelen, etc.
Eventueel wordt een meerkost mee ingebracht voor alleenstaanden (dit is al betwistbaar).
Voordelen van familie (zoals gratis wonen in huis bij ouders) worden niet in rekening gebracht.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”