Ex blaast c-ouderschap op na vijf jaar

elisabeth
Topic Starter
Berichten: 18

Ex blaast c-ouderschap op na vijf jaar

#1 , 06 aug 2008 14:05

Ik ben vijf jaar gescheiden, de vier kinderen waren al die tijd in co-ouderschap (week/week). De kinderen bleven gedomicilieerd bij hun papa. Pas in februari van dit jaar heeft mijn ex het huis ingekocht, dit na een lang juridisch gevecht. Hij bleef de zaak maar rekken. Nu, amper zes maand later, heeft hij totaal onverwachts het huis te koop gezet, en in nauwelijks een week was het verkocht, voor ruim 70% méér dan de geschatte waarde. Hij gaat nu intrekken bij zijn vriendin die op drie kwartier rijden woont. Daardoor maakt hij het co-ouderschap ineens onmogelijk. Hij was degene die co-ouderschap opeiste, vijf jaar geleden, heeft nu ondervonden hoe zwaar het is en wil nu plots een klassieke weekendregeling. De kinderen zijn in shock, hebben geen zin om naar een onbekende streek te moeten, zullen hun scouts een weekend op twee moeten missen enz... Wie heeft advies voor mij?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VISSER
Berichten: 34

#2 , 06 aug 2008 16:41

Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, maar mijn advocate heeft mij altijd gezegd dat in geval van verhuis met ingrijpende veranderingen naar de kinderen toe, degene die verhuist altijd aan het kortste eind trekt, als de rechter er aan te pas komt.

Als jullie er onderling niet uitkomen, vraag dan via de rechtbank dat de kinderen hun hoofdverblijfplaats bij jou mogen hebben, en laat de kinderen zo veel mogelijk in hun vertrouwde omgeving => laat inderdaad dat verblijfsco-ouderschap maar achter jullie.

Als de andere ouder nog bekommerd is om de kinderen, zal die toch ook zijn inspanningen doen om hen hun hobbies verder te laten beoefenen, ookal is dat wat verder van diens deur, niet?

Gebruiker47
Berichten: 92

#3 , 07 aug 2008 10:58

In jullie akte eot m.b.t de kinderen staat toch vermeld dat alle beslissingen inzake de kinderen in gezamenlijk overleg tussen beide ouders dienen te gebeuren?
Hij kan het co-ouderschap niet veranderen. Dit is bepaald en bekrachtigd door de rechtbank en als er geen wijziging is eveneens bekrachtigd door de rechtbank moet hij zich houden aan de akte eot en co-ouderschap.
Nadeel is wel dat de kinderen hun domicilie bij de vader hadden.
Blijven de kinderen op hun huidige school in jou omgeving? Als hij dat verandert zit jij in de puree!
Vug optreden en nazien in de akte eot indien er wijzigingen zijn waar deze moeten aangebracht worden (vredegerecht of kinderrechtbank). Indien dit laatste zal het toch met een advocaat zijn.
Je vermeldt dat je ex een weekendregeling wil. Dit moet dan bekrachtigd worden door een vonnis (wegens wijziging vorige akte) en automatisch zal er allimentatie gevorderd moeten worden door jou + dat het logisch zal zijn dat de kinderen bij jou hun domicilie hebben. Als hij voor 4 kinderen allimentatie zal moeten betalen!!!
Dit wordt onderling te ingewikkeld en dient best ingeleid door je advocaat.

Reclame

bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#4 , 07 aug 2008 11:10

Een andere mogelijkheid ipv rechtbank en advocaten is samen naar een bemiddelaar in familiezaken stappen. Deze onafhankelijke persoon kan jullie helpen om afspraken te maken inzake het ouderlijk gezag, de verblijfsregeling en de kostenregeling voor de kinderen.

Als de bemiddelaar ook geschoold is als psychotherapeut / psycholoog of maatschappelijk werker kan hij desgewenst ook de kinderen horen om zodoende hun bekommernissen en wensen te kennen. Een juridisch geschoolde bemiddelaar is niet opgeleid om met kinderen hierover in gesprek te gaan.

Als de bemiddelaar erkend is door de federale bemiddelingscommissie kan op een eenvoudige manier de door hem opgemaakte overeenkomst gehomologeerd worden waardoor de afspraken afdwingbaar zijn.

Dit alles zal een pak minder kosten met zich meebrengen dan een gerechtelijke procedure daar de kosten van de bemiddelaar door beide ouders worden gedragen. Bij een gerechtelijke procedure neemt u elk een advocaat onder de arm en dient u dus alleen uw advocaat te betalen. Vaak levert een ouderschapsbemiddeling ook sneller een oplossing op dan een gerechtelijke procedure.

Bemiddelaars zijn te vinden via
www.juridat.be/bemiddeling
www.bemiddelingvzw.be
www.forumbemiddeling.be

elisabeth
Topic Starter
Berichten: 18

#5 , 10 aug 2008 12:54

Dank iedereen voor de reacties.

Ik zou zelf het liefst naar een bemiddelaar gaan, maar mijn ex weigert dit. Hij denkt dat zijn belangen beter behartigd worden door zijn advocaat, waardoor ik natuurlijk niet anders kan dan ook een beroep te doen op mijn advocaat..

Er is inderdaad een vonnis (het was geen eot, maar echtscheiding op grond van feiten) en uiteraard zal dit moeten worden gewijzigd. Heel ingrijpend allemaal..

Over de alimentatie zal nog een hartig woordje gesproken worden vrees ik.. (lees: gevochten met advocaten!) Heeft iemand tips ivm bedragen alimentatie? Ik heb al één dochter aan de universiteit en over een jaar begint mijn tweede ook aan hogere studies, dure tijden.

En, Visser, ja, ik zal er inderdaad alles aan doen om de vertrouwde omgeving van de kinderen zo goed mogelijk te bewaren! Ik voel dat dat voor hen heel belangrijk is (leeftijden: 19, 17, 13, 11). Het ligt wel allemaal gevoelig omdat mijn nieuwe partner het niet zo gemakkelijk vindt, het leven met vier kinderen, hij heeft er ook twee (21, 19). Maar hoe dan ook, ik kan het me niet voorstellen dat ik mijn kinderen in de steek zou laten, moeilijk gaat ook!

Terug naar “Echtscheiding”