Overname woning na scheiding

janve17
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Overname woning na scheiding

#1 , 16 jan 2020 09:18

Hallo,

Ik zit momenteel in een vervelende situatie, mijn partner en ik gaan na 8j uit elkaar...
2j geleden (16/1/2018) hebben wij een nieuwe woning gekocht, en deze wil ik nu graag alleen behouden.

Nu lees ik op verschillende plaatsen dat er veel kosten aan verbonden zijn (miserietaks, notariskosten,...).
Wij waren feitelijk samenwonend dus de miserietaks zal 2.5% zijn. Nu is de vraag alleen, waarop wordt de miserietaks berekend?

Volgens de info die ik kan terugvinden is de regel voor een nieuwbouwwoning als volgt:
De woning wordt als nieuw beschouwd tot 31/12, 2j na de ingebruikname van de woning. Dus: 31/12/2020.

Volgens https://belastingen.vlaanderen.be/vrijs ... huldigd-is is er een vrijstelling op het constructiegedeelte van de woning, en zal de miserietaks enkel berekend worden op het grondaandeel.

De vraag is nu:
Moet ik opnieuw BTW betalen op het constructiegedeelte van de woning?
Moet ik opnieuw BTW betalen op de helft van het constructiegedeelte van de woning?
Moet ik BTW betalen op de meerwaarde van het constructiegedeelte van de woning?
Moet ik BTW betalen op de helft meerwaarde van het constructiegedeelte van de woning?

Of klopt bovenstaande niet en wordt er gewoon 2.5% miserietaks gerekend op de totale geschatte waarde van de woning?

Kan iemand mij hiermee helpen aub?

Om een concrete berekening te kunnen maken geef ik even wat cijfers mee:

Moment van aankoop:
Grond: 150k
Constructie: 180k

Schatting:
Waarde van de woning 380k

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”