scheiding wettelijk stelsel huisvrouw

Lore1
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

scheiding wettelijk stelsel huisvrouw

#1 , 15 jan 2020 22:49

Mijn man wil scheiden.
De situatie:
Voor ons huwelijk heb ik voltijds gewerkt. Na de geboorte van ons eerste kind (we hebben er twee), ben ik deeltijds gaan werken (6 jaar). Daarna ben ik huisvrouw geworden omdat hij vaak in het buitenland moest werken (nu dus ongeveer 10 jaar, naïef, ik weet het.)
Ik heb dus geen volwaardig pensioen kunnen opbouwen.
We zijn getrouwd onder het wettelijk stelsel.
We hebben een huis waar nog een hypotheek op rust. Het huis werd verbouwd en er werd een noemenswaardige meerwaarde gecreëerd.
Vermits de aankondiging tamelijk plots kwam (leve de midlifecrisis), ben ik totaal niet op de hoogte van mijn rechten.
Hij zou een co-ouderschap willen aangaan (ik vermoed dat hij dit wil om de kosten te drukken).
Liefst zou ik dit zo elegant mogelijk oplossen, met compromissen waar we ons beiden in kunnen vinden, maar zonder dat ik mezelf in de voet schiet. Ik zal uiteraard zo snel mogelijk weer aan het werk moeten, maar omdat ik geen anciënniteit heb en ook niet veel ervaring meer (en nu ook min of meer een warhoofd ben door deze situatie), zal ik vermoedelijk niet echt veel gaan verdienen.
De vraag is dus...
Waar heb ik eigenlijk recht op? (pensioen? pensioenspaargelden? alimentatie? alimentatie voor de kinderen? kindergelden?...)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”