overschrijden datum onderhandse verkoopsovereenkomst woning

Felina
Topic Starter
Berichten: 4

overschrijden datum onderhandse verkoopsovereenkomst woning

#1 , 15 jan 2020 17:04

Ik ben vorige maand verhuisd naar een door mij aangekochte woning in Aalst.
Tegelijk heb ik mijn oude woning in Schepdaal verkocht en daarvoor werd op 27/8/2019 werd een onderhandse verkoopsovereenkomst gesloten en getekend door beide partijen.
Hierin werd bepaald dat de akte moet verleden worden uiterlijk op 26/12/19
Er werd een datum vastgesteld voor het tekenen van de definitieve akte, nl. 19/12/19
Echter, de dag ervoor werd ik door mijn notaris opgebeld met de mededeling dat de ondertekening wordt uitgesteld tot na nieuwjaar.
De koper is een mevrouw in echtscheiding.
Als reden voor het uitstel werd mij gezegd dat het krediet van mevouw in orde zou zijn, maar dat men wacht op een document van de bank dat mevrouw en haar (ex)man niet aan elkaar gebonden zijn wat betreft een krediet. Ik weet niet of dit het krediet is voor de aankoop van mijn woning of een krediet dat zij nog samen hadden lopen.
Ik heb ondertussen al een paar keer de notaris gebeld en daar krijg ik steeds hetzelfde antwoord : we weten nog niks meer, we wachten nog op dat document.
Nu heb ik ondertussen wel een goed doorwegend overgangskrediet lopen dat ik nu langer moet betalen dan voorzien. Ook de brandverzekering voor de oude woning loopt door en ik weet in de verste verte niet hoe lang dit nog gaat duren..
En vandaag las ik dat indien de uiterste datum overschreden wordt een koopovereenkomst eigenlijk moet geregistreerd worden en er registratierechten verschuldigd zijn. Maar wie moet dit doen en wie moet die registratierechten betalen (ik voel aan mijn koude knikker dat ik dat wel zal zijn) want ik snap daar eigenlijk niks van.
Graag kreeg ik advies welke stappen ik nu best kan ondernemen om onverwachte kosten te vermijden en eventueel extra onkosten (zoals het uitlopende overbruggingskrediet) te recuperen? Ik ben alleenstaand, kan bij niemand terecht en ben op van de zenuwen want van mijn kant uit was en is alles in orde.
Met dank.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding