Alimentatie en school

Hopenlie
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

Alimentatie en school

#1 , 15 jan 2020 16:25

Hallo,

Mijn ex en ik zijn al enige tijd uit elkaar. Er is een week-weekregeling.
Bij haar vertrek heeft mijn ex de dochter meegenomen en zonder mijn toestemming ingeschreven in een school op 35 km van mijn adres.
Normaal zou zij in de gemeente waar wij (ik nu) woonden naar school gaan. Ze was daar ook reeds ingeschreven.
Aangezien de zaak pas voorkwam als de dochter reeds naar school ging, heeft de rechter de week-week wel geoordeeld, maar de dochter diende school te blijven lopen op enige afstand, waarbij de ring van Brussel dient te worden getrotseerd elke morgen en avond.
Daarnaast gaat haar 2de kind ook naar dezelfde school en staat ze dus elke dag (in mijn week) 's morgens en 's avonds op de speelplaats van onze gezamelijke dochter op haar te wachten om haar te zien. (de speelplaats van haar 2de kind is elders omdat ze jonger is).
Ze stoort de week-weekregeling enorm en verstoort zo tevens mijn rust door haar aanwezigheid.

Na de rechtzaak heeft mijn ex verhoogd kindergeld aangevraagd. De berekening van de alimentatie is gebeurd op normaal kindergeld.
Zij weigert echter de aanpassing te doen naar het verhoogd kindergeld omdat zij van mening is dat het geld haar toekomt aangezien zij die krijgt omdat ze minder verdient.
Ondertussen heeft ze al een 2de kind en is ze zwanger van haar 3de. Ze is nog steeds alleenstaande.
Moet ik opdraaien voor de kosten die zij nu meer heeft omdat zij als alleenstaande kiest om 3 kinderen te hebben? Aangezien er bij de berekening de kinderen voor haar in mindering worden gebracht.

De dochter zit ondertussen in het 3de leerjaar, dus is het voor mij nog enkele jaren over en weer rijden.
Wanneer ze naar het middelbaar gaat zou ik haar graag in het midden naar school laten gaan, zodat de week-week behouden kan blijven.
Echter hoor ik hier en daar dat een kind niet uit haar sociale omgeving wordt gehaald.
Aangezien ik dan niet meer in de mogelijkheid ben om elke ochtend en avond 1u30 a2u in de auto te zitten om ze naar en van school te doen ginder achter, zal een week-week met school ginder niet lukken.
Zou een rechter niet de familiale banden vooropstellen op de sociale banden en een school in het midden laten voorstellen?

Iemand suggesties en ervaringen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jan 2020 09:12

Misschien enkele zaken uit elkaar halen:
- Alimentatie & kindergeld: kan u meegeven wat er met het kindergeld gebeurt? komt die op een kindrekening terecht of vloeit die integraal naar de moeder? wat met de bijzondere kosten - worden die gedeeld?
In elk geval: als het kindergeld integraal naar de moeder stroomt en er is daarvan geen melding van bedrag gemaakt is het natuurlijk moeilijk om aan te wijzen welk bedrag wanneer in rekening werd gebracht... U zou kunnen argumenteren dat door een verhoogd kindergeld de alimentatie moet dalen - al moet u daar kosten en baten wel even afwegen (gerechtelijke kosten versus mogelijk lagere alimentatie). Over welk bedrag aan verhoging spreken we hier per maand?
- Derde kind: het is me niet helemaal duidelijk hoe het derde kind er komt: is dat uw kind, of is dat een beslissing van uw ex om BOM te worden?
In elk geval: neen u dient niet op te draaien voor de kosten van dat derde kind als u "er niets mee te maken heeft", maar - behoudens vergissing van mijn kant - heeft mevrouw daar toch niet naar gerefereerd?
- Schoolkeuze: we zijn intussen januari: wanneer werd de schoolkeuze door uw ex bepaald? In principe had u direct op dat moment de school moeten aanspreken dat u niet akkoord was met de inschrijving en ze terughalen naar hun 'oude' school. Ik kan me inderdaad inbeelden dat een rechter een aantal weken na de switch het kind niet opnieuw wil laten verhuizen van school. Het klopt dat het sociale weefsel vaak primeert boven het familiale weefsel bij een schoolkeuze: men gaat als kind het leven immers uitbouwen met vrienden en niet met oma/opa bijvoorbeeld... Vooral in het middelbaar begint dat meer door te wegen. Al is een keuze nooit vastgebeiteld in steen: als u tot een akkoord komt met uw ex en vooral met uw kind, dan is alles mogelijk voor de keuze van een middelbare school. Maar denk wel na over de 'beste' keuze voor uw kind.

Hopenlie
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jan 2020 13:58

In 2014 uit elkaar gegaan.

School :
De dochter werd zonder mijn weten ingeschreven op een school dicht bij het nieuwe adres van mijn ex. Dochter diende de kleuterklas te starten.
Dit terwijl zij aanvankelijk door ons beiden werd ingeschreven in een school dichtbij onze/mijn woonplaats.
Ik heb toen alle scholen in de nieuwe buurt van mijn ex aangeschreven en hen laten weten dat ik niet akkoord ging met de inschrijving.
Hier werd dus niets aan gedaan en dochter werd toch ingeschreven.
Binnen enkele jaren moet mijn dochter naar het middelbaar en daar wil ik nu reeds informatie over inwinnen, aangezien de ritten dan onmogelijk worden aangezien de grootouders dan te oud zullen zijn om een deel voor hun rekening te nemen;

Eerste zitting van de rechtbank:
Dochter gaat school lopen in nieuwe woonplaats van ex werd beslist door de eerste zitting en dit heb ik niet meer kunnen omkeren.

Uiteindelijke uitspraak hof van beroep 3 jaar later :
Kind niet in het midden naar school. (Ik wilde haar laten veranderen als ze naar het 1ste leerjaar ging)
Week-weekregeling waarbij ik dan aangaf de afstanden wel te doen, aangezien ik anders mijn kind niet zou zien op week-weekbasis.

De berekening van de alimentatie werd gedaan :
Ondertussen had mijn ex een extra kind (BOM) en werd deze eveneens bijgerekend bij haar uitgaven (loon - huur - kosten 2de kind).
Zij diende, op basis van de verrekening, een bedrag aan mij te betalen. (er is geen kinderrekening)
Hierbij werd rekening gehouden met een normaal kindergeld, niet met een verhoogd kindergeld.
Een maand na de zitting wordt verhoogd kindergeld aangevraagd. (Dit heb ik op papier staan van de bevoegde instantie)
(Dit is dus 2017)
Ik heb mijn ex daarop gewezen en gevraagd en herberekening te doen. Zij weigert dit. (er is een verschil van maandelijks 45 euro, op 2 jaar ondertussen 1250 euro)
Bijzondere kosten worden gedeeld. (Noot : de dochter heeft bijles nodig, zij weigert te betalen)

Ondertussen is zij zwanger van haar 3de kind (opnieuw BOM). Als zij een nieuwe berekening van de alimentatie vraagt aan de rechtbank, wordt dit kind opnieuw mee in de berekening genomen, waardoor het bedrag misschien wel eens in mijn nadeel zal zijn.
Zij kan dus als ze wil 7 kinderen krijgen bij wijze van spreke, waardoor er vor haar minder in rekening gebracht wordt bij de berekening en ik dus dien te betalen (hoewel het zonder die bijkomende kinderen voor onze gezamelijke dochter andersom is en zij mij moet betalen).

Sociale omgeving :
Mijn ex en ik wonen op een 30 km van elkaar. NIet echt ver, maar de ring van Brussel maakt dat het op weekdagen 's morgens en 's avonds drukker is dan normaal. Een school in het midden zou op een 15 km van elk liggen, wat volgens mij toch geen hinderpaal kan zijn voor het sociale leven van mijn dochter?

Mogelijke oplossing :
Hoe plausibel is het dat een rechter volgende vraag goedkeurd :
In de week bij mijn ex, waar ze dan naar school gaat. Elke weekend, de feestdagen of schoolvrije dagen aansluitend aan een weekend bij mij (van vrijdag na school of de laatste dag voor het weekend na school tot de ochtend van de eerste dag school. De herfstvakantie en de krokusvakantie bij mij en de paas-en kerstvakantie en grote vakantie gedeeld.
Alles zal naturlijk ook afhangen van wat de dochter wil, maar ik weet dat zij graag een gelijke verdeling tussen beide ouders wil.

Reclame

Hopenlie
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jan 2020 11:00

Niemand?

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 jan 2020 11:44

In 2014 uit elkaar gegaan.

School :
De dochter werd zonder mijn weten ingeschreven op een school dicht bij het nieuwe adres van mijn ex. Dochter diende de kleuterklas te starten.
Dit terwijl zij aanvankelijk door ons beiden werd ingeschreven in een school dichtbij onze/mijn woonplaats.
Ik heb toen alle scholen in de nieuwe buurt van mijn ex aangeschreven en hen laten weten dat ik niet akkoord ging met de inschrijving.
Hier werd dus niets aan gedaan en dochter werd toch ingeschreven.
Binnen enkele jaren moet mijn dochter naar het middelbaar en daar wil ik nu reeds informatie over inwinnen, aangezien de ritten dan onmogelijk worden aangezien de grootouders dan te oud zullen zijn om een deel voor hun rekening te nemen;

Eerste zitting van de rechtbank:
Dochter gaat school lopen in nieuwe woonplaats van ex werd beslist door de eerste zitting en dit heb ik niet meer kunnen omkeren.

Uiteindelijke uitspraak hof van beroep 3 jaar later :
Kind niet in het midden naar school. (Ik wilde haar laten veranderen als ze naar het 1ste leerjaar ging)
Week-weekregeling waarbij ik dan aangaf de afstanden wel te doen, aangezien ik anders mijn kind niet zou zien op week-weekbasis.

De berekening van de alimentatie werd gedaan :
Ondertussen had mijn ex een extra kind (BOM) en werd deze eveneens bijgerekend bij haar uitgaven (loon - huur - kosten 2de kind).
Zij diende, op basis van de verrekening, een bedrag aan mij te betalen. (er is geen kinderrekening)
Hierbij werd rekening gehouden met een normaal kindergeld, niet met een verhoogd kindergeld.
Een maand na de zitting wordt verhoogd kindergeld aangevraagd. (Dit heb ik op papier staan van de bevoegde instantie)
(Dit is dus 2017)
Ik heb mijn ex daarop gewezen en gevraagd en herberekening te doen. Zij weigert dit. (er is een verschil van maandelijks 45 euro, op 2 jaar ondertussen 1250 euro)
Bijzondere kosten worden gedeeld. (Noot : de dochter heeft bijles nodig, zij weigert te betalen)

Ondertussen is zij zwanger van haar 3de kind (opnieuw BOM). Als zij een nieuwe berekening van de alimentatie vraagt aan de rechtbank, wordt dit kind opnieuw mee in de berekening genomen, waardoor het bedrag misschien wel eens in mijn nadeel zal zijn.
Zij kan dus als ze wil 7 kinderen krijgen bij wijze van spreke, waardoor er vor haar minder in rekening gebracht wordt bij de berekening en ik dus dien te betalen (hoewel het zonder die bijkomende kinderen voor onze gezamelijke dochter andersom is en zij mij moet betalen).

Sociale omgeving :
Mijn ex en ik wonen op een 30 km van elkaar. NIet echt ver, maar de ring van Brussel maakt dat het op weekdagen 's morgens en 's avonds drukker is dan normaal. Een school in het midden zou op een 15 km van elk liggen, wat volgens mij toch geen hinderpaal kan zijn voor het sociale leven van mijn dochter?

Mogelijke oplossing :
Hoe plausibel is het dat een rechter volgende vraag goedkeurd :
In de week bij mijn ex, waar ze dan naar school gaat. Elke weekend, de feestdagen of schoolvrije dagen aansluitend aan een weekend bij mij (van vrijdag na school of de laatste dag voor het weekend na school tot de ochtend van de eerste dag school. De herfstvakantie en de krokusvakantie bij mij en de paas-en kerstvakantie en grote vakantie gedeeld.
Alles zal naturlijk ook afhangen van wat de dochter wil, maar ik weet dat zij graag een gelijke verdeling tussen beide ouders wil.
- School lager: u had eigenlijk moeten protest aantekenen tegen het feit dat de school uw vraag genegeerd heeft. Maar ik begrijp wel dat dit niet zo makkelijk is en niet alle scholen begrijpen precies wat er moet gebeuren bij inschrijving - alhoewel de omzendbrief daar al voldoende heeft op gewezen.
- School middelbaar: wat wil uw kind? U geeft dat niet aan... Zelfs 15km kan een serieuze aanval zijn op haar sociaal leven.
- Uw mogelijke oplossing: heeft u daarover al afgestemd met uw ex? Mij lijkt het op het eerste zicht wat moeilijker: alle 'vrije' dagen geniet jij van quality time met jouw dochter; uw ex draait op voor alle praktisch te regelen dagen met de school. Maar ik kan het te moeilijk inschatten...

Terug naar “Echtscheiding”