Kan dit werkelijk zomaar? wat kan ik hieraan doen?

elsjedw
Topic Starter
Berichten: 1

Kan dit werkelijk zomaar? wat kan ik hieraan doen?

#1 , 03 apr 2006 15:13

Ik ben een 40 jarige man, heb vorig jaar een faillisement achter de rug en een scheiding. Sedert een jaar wonen wij niet meer samen, ik betaald sindsdien alleen alle schulden af van de zaak en deelde mee in de onkosten voor de kinderen, mijn ex gaf me een briefje met de uitgaven en ik betaalde hierin de helft alsook betaalde ik 4 maand de helft van haar huur..., mijn kinderen werden door mijn moeder opgevangen, naar school gebracht, voor en naschoolse opvang, aten daar en mijn ex kreeg 's avonds nog eens en bord met eten voor haarzelf mee. Nu heeft ze via de rechtbank een achterstel van 12 maand allimentatie gevraagd maw meer dan 4000 euro, om op en ik siteer zoals ze t in de rechtbank zei'voor op haar spaarrekening te zetten'. Ik houd maandelijks geen frank over omdat ik alles alleen verder betaal, mijn volledige loon gaat naar schulden en allimentatie, en nu dit? Kan dit zomaar? ze zouden voor 4 maand mijn loon in beslag nemen dwz dat ik niet meer kan werken want kan geen benzine in mijn wagen doen, moet zelf niet meer eten ofzo..., hoe moet ik mijn kinderen opvangen in de weekends als ik niets heb? ben ik verplicht ze te gaan halen dan? kunnen ze zomaar mijn volledige loon in beslag nemen? ben ten einde raad, wat kan ik hiertegen beginnen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gescheiden vaders

#2 , 03 apr 2006 16:32

Ik ben een 40 jarige man, heb vorig jaar een faillisement achter de rug en een scheiding. Sedert een jaar wonen wij niet meer samen
VRAAG : is de scheiding volledig afgehandeld, t.t.z. is het vonnis ingeschreven in de burgerlijke stand van de gemeente? Als je zegt "we wonen niet meer samen" lijkt dat eerder op een feitelijke situatie van niet-samenwonen tot de scheiding is uitgesproken.
Nu heeft ze via de rechtbank een achterstel van 12 maand alimentatie gevraagd maw meer dan 4000 euro, om op en ik siteer zoals ze t in de rechtbank zei 'voor op haar spaarrekening te zetten'.
VRAAG : "Vragen staat vrij", en ze mag je ook 40.000 euro vragen. Belangrijker is: heeft de rechter dat onderhoudsgeld ook toegekend?

VRAAG : Heeft de rechter gehoord dat ze dat gezegd heeft?

VRAAG : Heb jij of je advocaat aan de rechter gevraagd om rekening te houden met die uitspraak van haar?
ze zouden voor 4 maand mijn loon in beslag nemen dwz dat ik niet meer kan werken want kan geen benzine in mijn wagen doen, moet zelf niet meer eten ofzo..., hoe moet ik mijn kinderen opvangen in de weekends als ik niets heb? ben ik verplicht ze te gaan halen dan? kunnen ze zomaar mijn volledige loon in beslag nemen? ben ten einde raad, wat kan ik hiertegen beginnen?
VRAAG : heb je al een vonnis gekregen dat je veroordeelt tot die 4.000 euro?

opmerking : loonbeslag wegens achterstallig onderhoudsgeld mag voor het volledige bedrag gebeuren, en ook vervangingsinkomens (werkloosheidsvergoeding, leefloon) zijn volledig aan te slaan. Het antwoord is dus "ja, ze kunnen je volledig loon aanslaan voor onderhoudsgeld". Als het loonbeslag nog niet gebeurd is, kan je werkgever je helpen door je nu al contant een voorschot op later loon te betalen... (je werkgever begrijpt wel wat ik bedoel).

opmerking : als je effectief loonbeslag hebt, ga dan naar het OCMW, en vraag een afspraak bij de dienst schuldbemiddeling.
hoe moet ik mijn kinderen opvangen in de weekends als ik niets heb? ben ik verplicht ze te gaan halen dan? kunnen ze zomaar mijn volledige loon in beslag nemen? ben ten einde raad, wat kan ik hiertegen beginnen?
opmerking : je bent niet verplicht om de kinderen te gaan halen, want je het omgangsrecht, geen omgangsplicht. Anderzijds mag je aannemen dat een vrouw die je financieel tot op het bot kaalplukt wel tegen de kinderen zal zeggen "... dat papa gebeld heeft toen ze al sliepen en gezegd heeft dat hij geen zin heeft om jullie te komen halen..."

VRAAG : heb je eigenlijk al een vonnis fat je omgangsrecht geeft?

opmerking : die weekendregeling moet de rechter bepalen, en niet je (ex-)vrouw en ook niet haar advocaat. Als je nog geen vonnis hebt moet je zelf naar de vrederechter stappen en een omgangsrecht met je kinderen vragen. Je kan altijd aan de rechter vragen dat hij de omgangsregeling met de kinderen zodanig bepaalt dat je (ex-)vrouw de kinderen naar jou moet brengen en ze bij jou moet komen halen. Als je evenwel aan de rechter zegt dat je "geen geld hebt voor benzine" hebt ken ik zijn antwoord al: "verkoop dan maar uw wagen, mijnheer". Eerlijk gezegd: tenzij je ex 100 km verder woont, kan je toch altijd wat benzine in de auto laten voor je kinderen.

Als je nog geen advocaat hebt moet je dit dringend doen zodat je weet waar je aan toe bent en je advocaat je kan vertellen wat je rechten en plichten zijn.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”