Uit elkaar met 2 jonge kinderen. Verblijfsregeling

KDR1802
Topic Starter
Berichten: 49

Uit elkaar met 2 jonge kinderen. Verblijfsregeling

#1 , 08 jan 2020 02:11

Beste,

Mijn vriendin zit nogal in de clinch met haar ex met wie ze 2 kinderen heeft.

Zijn zijn nog niet zo lang echt uit elkaar, al sliepen ze wel al een geruime tijd apart. Zij heeft eindelijk de knoop doorgehakt en vertrokken.
Nu moet er een hoop geregeld worden wat betreft de kinderen. Momenteel verblijven ze week/week. Maar de moeder zou de kinderen liever bij haar hebben tijdens de schooldagen. Dit omwille van volgende redenen:

- ze werkt halftijds, heeft dus meer tijd voor hen
- in de week van de vader moet ze steeds nog zorgen dat de kinderen op de bus geraken, hij komt ze dus bij haar afzetten zodat zij ze op de bus kan zetten, of zij gaat naar daar om ze klaar te maken en op de bus te zetten
- een van de kinderen heeft extra aandacht nodig wat betreft school. Hij kent hier niets van aangezien hij zich hier nooit mee bezig gehouden heeft. Ook nu word er door hem geen aandacht aan besteed
- Hij kan ze nooit gaan afhalen aan school, het is telkens een ander familielid van zijn kant die hen komt afhalen, hij gaat ze dan bij hen gaan afhalen, een hoop overbodig gesleur voor de kinderen.

Nu is zij vertrokken bij hem, ze heeft haar domicilie adres veranderd en dat van de kinderen. Dat van de kinderen heeft hij tegengehouden. Logisch dat dit niet zomaar kan, maar waarom zouden ze wel bij hem mogen staan en niet bij haar?
Vanaf hierover gepraat word, draait het telkens uit op 1 ding, geld uiteraard. Hij wil niet de voordelen verliezen die hij heeft op zen loon.

Naar mijn mening wilt hij dus wel de voordelen van " kinderen ten laste " maar moet zij telkens inspringen als het niet in zen planning past. Wat ze telkens ook doet zodat de kinderen er niet onder lijden .

Wij zijn nu op zoek naar een pro deo advocaat voor advies en hoogswaarschijnlijk bemiddeling.
Nu is deze gast tijdens hun relatie heel agressief geweest en heeft meer als 1x de boel kort en klein geslaan in hun huis. Haar agressief aangevallen (nog) niet. Wel gedreigd dat hij haar kapot zou maken. ZIj heeft er enorme schrik van en begint te beven als ze hem ziet.

Misschien nog belangrijk: Zij woont samen met haar vader in een sociale woning. Ze werkt wel en heeft alles perfect op orde. Kinderen hebben daar ook hun eigen kamer.

Wat is mogelijk, wat zijn haar rechten en wat zijn de kansen dat het uiteindelijk in haar voordeel word uitgesproken? Ze doet het zeker niet voor het geld want ze vroeg zelf aan haar ex voor haar kinderen om de 14 dagen 1 weekend bij haar vader te laten gaan en dat er geen alimentatie moest betaald worden. Ik heb haar dit onmiddellijk afgeraden om op papier te zetten.

Ik hoop jullie van genoeg informatie voorzien te hebben, uiteraard zullen hier al gelijksoortige vragen gesteld geweest zijn maar heb niet onmiddellijk een antwoord gevonden.

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MarieA
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jan 2020 13:21

Zit momenteel in hetzelfde schuitje. Aan een vader die niet begaan is met zijn kinderen kan je weinig doen. Goede verstandhouding behouden zodat je kids er niet onder lijden en je het "tekort" aan aandacht kan opvangen, want hij kan hierin ook moeilijk gaan doen.
Zelf ben ik er daardoor wel financieel op achteruit gegaan. Doordat hij ze fiscaal ten laste heeft, krijg ik ook minder gratis stroom, vuilzakken als alleenstaande, tijdelijke werkloosheid als alleenstaande, lager tijdskrediet etc... de enige compensatie die ik krijg, is de helft van het belastingsvoordeel en zelfs daar moet ik 2 jaar op wachten en dreigen met deurwaarders.
Mijn ex en ik hebben alles in onderling overleg geregeld en daar draag ik nu nog de gevolgen van. Dus één goede raad:
Ik zou èn èn doen als ik jou was. Een bemiddelaar èn een advocaat voor advies om je persoonlijke belangen. Kost wel wat geld maar beter dat dan de rest van je leven frustratie en kopzorgen.
Een andere bezoeksregeling afdwingen dan co-ouderschap lijkt me moeilijk. Als je ex co-ouderschap wenst, ook al is het puur om financiële redenen(mijn ex deed het ook daarom), en hij heeft de middelen en huisvesting, moet je al met hele sterke argumenten komen om dit tegen te houden.

Veel succes!

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jan 2020 09:11

Los van de omstandigheden en de manier waarop mevrouw bijspringt in de tijd die meneer heeft met zijn kinderen, zal de rechter gedwongen worden om een gelijke verblijfsregeling toe te staan (elk één week dus, of een creatieve gelijkaardige regeling - 4d/3d bijvoorbeeld). Tenzij er uiteraard argumenten zijn om die verblijfsregeling te doorbreken, of meneer daar van afziet.
Wat de financiële regeling betreft: staar je daar niet op blind - er zijn meer facetten die meespelen dan enkel de verblijfsregeling.

Reclame

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#4 , 09 jan 2020 09:51

Primo

De rechtspraak gaat er van uit dat kinderen hun beide ouders nodig hebben en op een gelijkwaardige manier een band onderhouden. Gelukkig maar! In beginsel heeft geen enkele ouder meer 'recht' dan de andere op de kinderen. Een co-ouderschap (50/50) is dus de basishouding. Wat één partner liever heeft of beter vind is niet relevant. Tenzij er zeer ernstige aanwijzingen en bewijzen zijn dat hun veiligheid in het gedrang is.
Wat de financiële regeling betreft : er kunnen voorlopige maatregelen aan familierechtbank gevraagd worden hangende de echtscheiding.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

GeMe
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jan 2020 12:14

Als eerste jullie best doen om er onderling uit te raken.
Hou rekening met de kinderen. dat primeert
Zet het juist op papier en laat even nalezen door een advocaat. eerste consult is gratis en je wordt er geloof mij wijzer van.
Als het op de rechtbank komt hangt het van de rechter af en heb je het niet meer zelf in de hand. Probeer dus op de eerste plaats er onderling uit te komen. dit is echt de engie juiste manier.

GeMe

KDR1802
Topic Starter
Berichten: 49

#6 , 21 jan 2020 00:32

Bedankt iedereen. We hebben hier heel interessante informatie uitgehaald. Intussen hebben wij al een vrij sterk dossier tegen hem en gaan er mee aan de slag.

Terug naar “Echtscheiding”