Ex doet moeilijk met omgangsregeling

zaloo
Topic Starter
Berichten: 7

Ex doet moeilijk met omgangsregeling

#1 , 04 jan 2020 11:12

In september ben ik feitelijk gescheiden van mijn vorige partner. We waren getrouwd. Ik ben degene die de scheiding heeft gevraagd omdat ik niet meer gelukkig was met haar. We hebben 2 kinderen uit dat huwelijk.

In de akte (EOT) hadden we beiden opgesteld dat co-ouderschap zou gebeuren en dat de wissel iedere week zou gebeuren op zondagen om 17u. Na 2 of 3 weken merkten we dat dat niet zo leuk was voor de kinderen. Dan maar beslist om te wisselen op vrijdagen om 17u. Dat is weken goed gegaan.

Intussen heb ik een nieuwe vriendin leren kennen en zij wisselt haar zoontje ook op vrijdagen met haar ex.

Ik woon in een appartement met 2 slaapkamers en ben samen met mijn vriendin op zoek naar een locatie waar 4 slaapkamers beschikbaar zijn zodat alle kinderen een aparte kamer hebben. Mijn dochters worden binnenkort 13 en 8 jaar. Het zoontje van mijn vriendin zal 6 worden. Voorlopig zijn alle kinderen in de weekends samen zijn aangezien onze kinderen naar verschillende scholen gaan in verschillende steden.

Sinds dat mijn ex weet dat de 3 kinderen goed met elkaar overweg kunnen is ze moeilijk aan het doen betreffende de wissel van de kinderen. Ze zou een opleiding starten vanaf 10 januari en zodoende zou vrijdag avond een probleem vormen. Ik geloof wel dat ze de opleiding start. Ik stelde dan voor om de wissel te doen op zaterdagen om 10u, zodat de kinderen toch een volledig weekend samen kunnen zijn. Echter probeert ze nu onze weekends te 'verprutsen' door enkel te willen wisselen op zondagmorgen om 10u en indien ik moeilijk zou doen de akte te volgen en te wisselen op zondag 17u.

De akte is nog niet gehomologeerd wegens drukte.

Voor zover ik weet is de akte nog niet geldig zolang dat deze niet gehomologeerd is.

Mijn vraag is, welke opties heb ik in dit geval? Kan ik proberen om de akte alsnog laten aan te passen zolang deze nog niet gehomologeerd is? Zou bemiddeling een optie zijn als ze hierop zou willen ingaan? Of moet ik toch een advocaat onder de arm nemen?

Verder, wanneer mijn vriendin en ik samen wonen, kan ik dan vragen om de akte te laten herzien zodat omgangsregeling kan afgestemd worden op alle betrokken kinderen?

Alvast bedankt voor enige info en/of verwijzingen naar wetteksten.

Mvg,

Zaloo

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Arwen
Berichten: 46

#2 , 04 jan 2020 13:37

Als jullie niet tot een minnelijke overeenkomst komen, is het wat in de EOT staat dat telt. Uw ex heeft daarin gelijk.

zaloo
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 04 jan 2020 21:56

Als jullie niet tot een minnelijke overeenkomst komen, is het wat in de EOT staat dat telt. Uw ex heeft daarin gelijk.
Het probleem is dat de EOT nog niet gehomologeerd is. En het lijkt nog wel even te duren.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”