Scheiding

jelle1110
Topic Starter
Berichten: 1

Scheiding

#1 , 31 jul 2008 23:53

Hallo Allemaal,

Als eerste: sorry, ik weet niet precies op ik het topic hier moest plaatsten of ergens anders (als het topic op de verkeerde plaats staat bied ik mijn excuses hier voor aan)

Ik heb even een vraagje.
Een Belgische vriendin van me zit in een lastig situatie thuis.
Haar ouders zijn zo'n 5 jaar gescheiden en ze woont samen met haar zusje bij haar moeder.

De situatie daar is dat die vriendin voor alle werkzaamheden in huis opdraait en dat haar moeder haar behandelt als vuil.
Op een gegeven moment kon ze er niet meer tegen en besloot ze haar moeder te vertellen dat ze bij haar vader wou wonen (ze zei het op het moment dat ze door haar moeder bij de voordeur van der vader werd afgezet.)
Haar vader doet er alles aan om de voogdij te krijgen omdat hij weet hoe slecht ze het daar heeft.
Zijn advocaat had een brief gestuurd naar de advocaat van haar moeder en als antwoord kreeg hij dat haar vader haar had omgekocht en dat het allemaal om een flauwe puber grap ging.

Toen ze 12 was had haar vader een rechtzaak aangespannen om de voogdij over de twee kinderen te krijgen maar helaas mislukte dat.
Nu is ze 15(volgende maand 16)en zou dat verschil kunnen uitmaken als ze een nieuwe rechtzaak aan zouden spannen?

Ik heb ook gehoord dat in België kinderen vanaf 12 jaar zelf mogen beslissen bij welke ouder ze willen wonen, klopt dit?


Zouden jullie wat informatie kunnen geven wat haar uit deze benarde situatie zou kunnen helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 01 aug 2008 09:31

Ik heb ook gehoord dat in België kinderen vanaf 12 jaar zelf mogen beslissen bij welke ouder ze willen wonen, klopt dit?
Klopt NIET!

De rechter kan het kind horen vanaf de leeftijd van 12 jaar, 'horen' wil niet zeggen dat ze zelf kunnen beslissen noch dat de wensen van het kind de jeugdrechter binden in zijn beslissing.
De jeugdrechter beslist in het belang van het kind.

citroentje
Berichten: 228
Locatie: oostkamp

#3 , 05 aug 2008 06:59

Artikel 12 van het Verdrag van de Rechten van het Kind stelt dat
elk kind dat in staat is zijn eigen mening te vormen, het recht
heeft die mening vrij te uiten in alle aangelegenheden die het kind
betreffen. Dit geldt ook in de ouderlijke gezags- en omgangsregeling
bij een (echt)scheiding.

Het kind wordt gehoord door de jeugdrechter zelf ofwel door een
persoon die door de rechter aangeduid is. Bijv. een medewerker
die verbonden is aan een erkende hulpverlenings- of bemiddelingsdienst
Let wel: de (jeugd)rechter is niet verplicht met de mening van het
kind rekening te houden in de uiteindelijke beslissing.

Nu als u vriendin een nieuwe rechtzaak zou aanspannen (de papa zou dit moeten doen) is er een grootte kans dat ze wel bij haar papa mag blijven,maar kan ook zijn dat ze onder begeleiding komt,dat wil daarvoor niet zeggen dat ze geplaast zal worden maar het zal enkel zijn om haar te beschermen.(ken zo een geval dochter word als speelbal gebruikt en is nu ook mogen kiezen bij wie ze wilde wonen die meid heeft gekozen voor bij een nonkel te wonen dat mocht maar ze word bel om de de maand opgeroepen voor een gesprek ze is wel al 16j)

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”