Alimentatie verder betalen of rechtbank?

Stijn085
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Alimentatie verder betalen of rechtbank?

#1 , 02 jan 2020 09:21

Beste,

Even mijn situatieschets.
Ongeveer een iets meer dan 2 jaar geleden zijn mijn ex in ikzelf uit elkaar gegaan, we hadden 2 kinderen en 1tje op komst (ex partner was een 5 maanden). Ik heb de relatie tot einde gebracht (netjes is het niet, maar is nu zo).
Kort na de breuk heeft haar vader alles in gang gezet om via bemiddeling alles te regelen.
wat waren de afspraken:
per kind 120 euro alimentatie tot aan 12jaar, tussen 12 en 16 jaar 160 euro en vanaf dan 200euro/kind. Andere 'bijkomende' kosten worden in 2 gedeeld. Kinderen heb ik om de 2 weken in het weekend.
Op dit moment zat ik in een zwakke positie en kon me vinden in de regeling, die dan ook bekrachtigd werd door de rechtbank.
In iets meer dan 2jaar alles netjes en mooi op tijd betaald.
Ondertussen gaat het leven verder heeft zij een nieuwe partner en heb ik een nieuwe partner, waarmee ik ook een kindje verwacht.

Eigenlijk is de band tussen mijn ex partner en mezelf nu beter dan in de relatie. toch op gebied van 'alles' voor de kinderen is voor haar belangrijk.

Dat uit zich ook in een tal van 'bijkomende' kosten, die vaak oplopen tot tegen de 200euro/ maand. Conclusie vaak zit ik tegen de 600euro aan die ik geef aan mijn ex- partner. Die 600euro voor mijn kinderen is er niet teveel aan, maar ik denk ruimer dan enkel dit.

Mijn huidige partner en ik verdienen samen rond de 4000 euro/maand (waarvan ik een slordige 2500euro), tel die 600 euro op de afbetaling van het huis/ wagen en vaste kosten, dan schiet er niet zo heel veel meer over (wetende dat er nog een kindje op komst is). En zijn op reis gaan/ weekendjes weg met de kinderen geen optie meer

Van mijn ex partner haar kant dan uit die maandelijks dit bedrag krijgt, die volledige kindergeld geeft (550euro) en die absoluut niets te kort heeft krijg ik dan heel vaak te horen van kinderen kosten geld é.... Maar als ik dan langs ga om de kinderen op te halen staan er allemaal 'luxe' producten in huis, kan er een gloednieuwe wagen vanaf met kers op de taart: een nieuw huis dat ze zet met haar nieuwe partner: kostprijs rond de 500000- 600000euro.

Is het een optie om naar de rechtbank te gaan om herziening van de alimentatie/ 'bijkomende' kosten, of ga ik nog meer moeten betalen.
Mijn middelste die 6 jaar is geeft meer en meer aan niet meer naar de mama te willen gaan, reden hiervoor is dat haar partner soms te 'bruut' is.

Graag jullie advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#2 , 02 jan 2020 17:04

Beste

Toch wel een onderscheid maken. Uw ex en haar nieuwe vriend mogen perfect een dure levensstijl hebben als ze dat kunnen betalen.
Het neemt niet weg dat uw kinderen effectief uw kinderen blijven en dat u de helft dient bij te dragen in hun levensonderhoud. De geciteerde bedragen lijken me absoluut niet hoog te zijn gerelateerd aan uw inkomen. Integendeel zelfs. Bijzondere kosten dienen natuurlijk in overleg te gebeuren maar als dat doorsnee niet exorbitant is zal dat ook niet evident worden.
Samengevat : haar persoonlijke financiële situatie heeft geen impact op uw onderhoudsplicht van uw kinderen. Gesteld dat haar nieuwe vriend schatrijk zou zijn, betekent dat geenszins dat u daarin moet mee delen door een lagere alimentatie. Het zijn die vriend zijn kinderen niet... Wel uw kinderen. En dan moet je de rekening ook correct maken. Stel dat uw kinderen uit de eerste relatie effectief full time in uw gezin zouden wonen. En binnenkort een derde. Dan zouden de maandelijkse kosten niet echt veel lager liggen dan nu. Uw huis zou groter (en dus duurder) moeten zijn om vroeg of laat 3 pubers hun eigen kamer te gunnen. De kosten verbruik energie, water, internet, verwarming, huisvuil, enz zouden hoger liggen. dat zit ook een stuk verrekend in alimentatie.
U kan tenslotte 80 % van de betaalde alimentatie inbrengen als kost. Aan uw loon levert dat 45 - 50 % belastingbesparing op. Of in een 'dure maand' recupereert u zo 240 door fiscale aftrek. Of een netto kost ad 360 euro. Dat is voor 2 pubers een koopje :-)
Dus mijn eerlijke opinie is dat u voor een rechtbank weinig kans maakt. Elk gezin met 3 kinderen heeft het doorgaans financieel wat zwaar en kunnen zich zelden veel weekendjes permitteren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”