Scheiden in collectieve wat nu?

Pauline1972
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Scheiden in collectieve wat nu?

#1 , 30 dec 2019 21:31

Wie kan mij raad geven aub

Ik heb de beslissing genomen om te scheiden en wil me daarom eerst goed informeren.

Ik heb vast werk als bediende en 1 zoon ten laste die nog studeert.

Bij de collectieve schuldbemiddelaar heb ik een overzicht gevraagd van de openstaande schulden, dan kan ik weten wat er nog juist openstaat en van wie.

Ik heb al contact gehad met CAW en zij kunnen het nodige doen voor een prodeo advocaat.

Info
Ik zit in collectieve door mijn man.
Na het huwelijk (gewoon getrouwd zonder contract)kwamen al zijn schulden uit.
Ik had nooit schulden tot ik hem leerde kennen.
Op de duur kon ik niets anders dan een lening aangaan om de deurwaarders die hier kwamen voor hem te betalen.
Ik heb jaren voor ik hem leerde kennen een huis gekocht en om mijn eigendom niet te verliezen ben ik in de collectieve gestapt.

Vanaf de start van de collectieve werden er geen schulden meer gemaakt. Alleen een zware rekening van ziekenhuis van hem, maar verder niets.

Mijn vragen zijn
1/ de schulden van voor de collectieve zijn van wie het op naam staat ik bedoel de schulden van mijn man zijn van hem en de schulden van mij zijn van mij. Klopt dit of is dat elk de helft

2/ ik had voor onze relatie nooit schulden maar heb lening aangegaan om hem uit de schulden te helpen die ik kan bewijzen
Ben ik dan aansprakelijk of kan hij daarvoor aansprakelijk gesteld worden.

3/ alles die aangekocht is na het huwelijk of het nu op mijn naam staat of op zijn naam dat is toch voor elk de helft? Klopt dit?

4/ kan ik als ik uit de collectieve gestapt ben met mijn partner en er toch nog schulden overblijven op mijn naam, collectieve aangaan alleen?

5/ kan ik mijn eigendom kwijt geraken door deze situatie?

Alle tips en suggesties zijn welkom
Bij voorbaat dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nicky54
Berichten: 218

#2 , 03 jan 2020 16:23

Indien het wettelijk stelsel, zijn de schulden van uw man die dateren van vóór het huwelijk, voor zijn rekening.
Schulden door hem aangegaan na het huwelijk, maar uitsluitend voor zichzelf bestemd, zullen ook voor zijn rekening zijn, maar dit dient bewezen te worden.
Zie ook : http://elfri-be/eigen-schulden-in-het-w ... genstelsel


Reclame

Terug naar “Echtscheiding”