Belangenvermenging of niet?

José dutronc
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Belangenvermenging of niet?

#1 , 21 dec 2019 01:43

Beste,
Mijn ex-vriendin en ik hebben dezelfde advocaat. Enige tijd terug zijn we uit elkaar gegaan.
Ik belde mijn advocaat met een vraag over de verkoop van ons huis en hij zei dat ik best een andere advocaat zocht omdat hij de advocaat was van ons beiden.
Zo gezegd, zo gedaan. Nu is er een schriftelijk voorstel van mijn nieuwe advocaat voorgelegd, om de verkoopsgelden te verdelen, aan mijn ex.
Zij nam blijkbaar contact op met onze "gezamenlijke" advocaat die haar zei niet te tekenen.
Nu zal er waarschijnlijk een rechtszaak volgen.
Kan die advocaat zomaar partij kiezen voor de ene en de andere weigeren of moest hij haar ,volgens mij het meest faire, ook doorverwezen hebben?
Is er dan geen gevaar voor belangenvermenging?
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 21 dec 2019 13:22

Best mogelijk was uw "gezamenlijke" advocaat al eerder aangezocht door uw ex voor dezelfde betwisting ...

Dat u naar hem belde, gaf voor de advocaat aan dat u dat (nog) niet wist.
Op die manier kon hij u naar een andere advocaat sturen, zonder daarmee ineens zijn client bekend te maken ...

Is er dan geen gevaar voor belangenvermenging?
De advocaat van je ex-partner kent uiteraard jullie situatie goed
Daar zal je rekening mee moeten houden

Belangenvermenging :
Je wou hem zélf ook contacteren voor hetzelfde dispuut ... :wink:
Niet onlogisch
Maar je ex was meer dan waarschijnlijk eerder ...

BloodNight
Berichten: 621

#3 , 21 dec 2019 14:06

Beste

U kan best eens navraag doen bij uw eigen advocaat naar de deontologische code waaraan een advocaat zich dient te houden.
U kan eventueel ook navraag doen bij de stafhouder van de balie waaronder de advocaat valt.
Alles zal er vanaf hangen wat voor u informatie de advocaat reeds van u weet. Als deze info heeft over de huidige situatie en deze kan aanwenden in de zaak lijkt het mij niet dat deze zomaar één van de partijen kan voortrekken.

Ik ken een bepaalde zaak waarbij één partij bijna alle "top" advocaten heeft geraadpleegd enkel en alleen zodoende dat deze de tegenpartij niet konden verdedigen. Ze wisten namelijk zaken dewelke ze anders nooit zouden weten of konden gebruiken.
De tegenpartij was zo in de onmogelijkheid om de "top" advocaten te nemen. Smerig maar wettelijk.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”