vervreemding gemeenschappelijke goederen tijdens echtscheidingsprocedure

ellendedecker
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

vervreemding gemeenschappelijke goederen tijdens echtscheidingsprocedure

#1 , 06 dec 2019 15:26

Onderwerpen samengevoegd - JurecaBE - moderator


Vorig jaar werd ik door mijn man het huis uit gezet. Hij liet prompt de sloten veranderen en heeft mij ook uitgeschreven in mijn woonplaats. Ik kon dus aan geen enkel goed of document. Hij had, toen we trouwden al een eigendom, het huis waarin we woonden. Wij hebben samen een hypotheek genomen om het beiden af te betalen en te renoveren. Hij heeft bewust mijn eigendomstitel uit de akte gelaten, waar ik na enkele jaren op uit kwam. Hij weigerde mij mede eigenaar te laten worden. Ondertussen zijn we een jaar uit elkaar en heeft hij alle gemeenschappelijke goederen vervreemd, verkocht en vernietigd. Het huis is ook verkocht en het geld van de opbrengst is allemaal op. Hij heeft onze caravan door zijn dochter laten verkopen en heeft ook op naam van zijn dochter een nieuwe gekocht. Ook heeft hij een nieuwe auto gekocht. Ik heb, tot ik niet meer kon, de hypotheek moeten verder betalen en heeft hij het nagelaten deze verder te betalen. Waar zijn mijn rechten nu? met vriendelijke groeten Ellen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nicky54
Berichten: 218

#2 , 07 dec 2019 18:12

Wegmaken of verbergen van goederen uit de huwgemeenschap :

Art. 1448 B.W. : De echtgenoot die enig goed uit het gemeenschappelijk vermogen heeft weggemaakt of verborgen gehouden, verliest zijn aandeel op dat goed.

De heling in de zin van artikel 1448 B.W. veronderstelt het bestaan van 4 voorwaarden :
1) het wegmaken of verborgen houden van goederen
2) die tot de gemeenschap behoren
3) met bedrieglijk inzicht
4) door een echtgenoot

Het hier bedoelde bedrieglijk inzicht is erop gericht de gelijkheid tussen de echtgenoten te verstoren of de schuldeisers van de gemeenschap te bedriegen.

Goede trouw van de beweerde heler verhindert het opleggen van de sanctie van heling.

Gewichtige, bepaalde en met elkaar overeenstemmende vermoedens in de zin van Art. 1353 B.W. kunnen als bewijs in aanmerking komen om desgevallend tot het bestaan van heling te besluiten.

Tot nu werd heling alleen gesanctioneerd als het ging om goederen uit het gemeenschappelijk vermogen.
Met de nieuwe wet op het huwelijksvermogensrecht wordt het toepassingsgebied uitgebreid naar elke massa of elk vermogen dat tussen de echtgenoten bestaat : de gemeenschap, maar ook een onverdeeldheid of een verrekenmassa.
In het kader van het huwelijksvermogensrecht verliest de echtgenoot die schuldig is aan heling zijn aandeel in de geheelde goederen of waarden of wordt bij de berekening van de verrekenvordering goederen of waarden. Nieuw is dat de mogelijkheid tot berouw expliciet voorzien is : als de echtgenoot spontaan en tijdig de juiste en volledige informatie verstrekt of zijn valse verklaringen rechtzet, geldt de sanctie niet.
.

eylis
Berichten: 8842

#3 , 07 dec 2019 20:14

Maar hoe was het mogelijk dat u zich uit het huis liet zetten? Volgens de wet is dit uw wettige gezinswoning en was u daar gedomicileerd. Dan kan niemand, ook de echtgenoot die eventueel enige eigenaar was van de gezinswoning u uitzetten. Hoe heeft hij uw domicilie kunnen laten uitschrijven? Ook dat gaat zomaar niet. Dit zijn vervolgbare feiten.Neem snel een advocaat onder de arm om deze zaak voor de rechtbank aan te vatten want met zo'n strafbare feiten kan uw exman echt niet zomaar weg geraken .

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 08 dec 2019 09:27

Snelste en goedkoopste wijze om hierover mee te weten is contact opnemen met uw wijkagent. Hij is het die de controles op wonen moet uitvoeren. Indien nog niet uitgeschreven, kan je met slotenmaker deur laten openen en terug ander slot steken, en uw eigendommen uithalen en verhuizen

ellendedecker
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 nov 2020 17:25

Onderwerpen samengevoegd - JurecaBE - moderator


Wegmaken of verbergen van goederen uit de huwelijksgemeenschap :

Art. 1448 B.W. : De echtgenoot die enig goed uit het gemeenschappelijk vermogen heeft weggemaakt of verborgen gehouden, verliest zijn aandeel op dat goed.

De heling in de zin van artikel 1448 B.W. veronderstelt het bestaan van 4 voorwaarden :
1) het wegmaken of verborgen houden van goederen
2) die tot de gemeenschap behoren
3) met bedrieglijk inzicht
4) door een echtgenoot

Dit was een antwoord dat ik kreeg omdat mijn ex zich daar schuldig aan heeft gemaakt. Hij beweert dat er niets te verdelen valt en de notaris gelooft hem. Hoe kan ik krijgen waar ik recht op heb, ik investeerde in zijn huis, dat hij zonder mijn toestemming heeft verkocht. Ook een caravan die hij heeft verkocht, op naam van zijn dochter en een nieuwe aangekocht ook op naam van zijn dochter. Ondertussen heb ik een document dat aantoont dat die nieuwe caravan van hem zou zijn. Kan ik daar eventueel beslag op leggen?

nicky54
Berichten: 218

#6 , 25 nov 2020 14:48

Zolang de wettelijke echtscheidingsprocedure niet is afgerond, kan geen van beide ex-genoten de gezinswoning alleen verkopen.

Zelfs als één van beiden de enige eigenaar is van het huis, geniet de andere partner de bescherming van de hoofdverblijfplaats.

U investeerde in zijn huis : "wij hebben samen een hypotheek genomen om het beiden af te betalen en te renoveren" (post d.d.06/12/2019). Hiervan kan u recuperatie bekomen

Zie ook @eylis d.d. 07/12/2019

nicky54
Berichten: 218

#7 , 26 nov 2020 14:43

Heling kan reeds worden gepleegd vóór de ontbinding van het gemeenschapsstelsel, bijvoorbeeld door afhaling van gelden op een bankrekening vóór het starten van een echtscheidingsprocedure, maar de sanctie van de heling kan pas worden toegepast nadat het gemeenschappelijk vermogen werd ontbonden.
Vanaf dat ogenblik staat het de bedrogen echtgenoot vrij om de vordering tot heling in te roepen in het kader van de werkzaamheden van vereffening-verdeling, dan wel daartoe een afzonderlijke dagvaarding uit te brengen.

U kan ten alle tijden een verzoekschrift bij de vrederechter neerleggen voor advies bij familiale geschillen.
In deze (heling) kan u zelfs vragen om een proces in te stellen.
De bijstand van een advocaat is niet verplicht; u kan steeds uzelf verdedigen.
Een procedure voor het vredegerecht is tamelijk eenvoudig, snel en goedkoop.

ellendedecker
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 nov 2020 12:25

Mijn ex beweert behoeftig te zijn en zou mij niet kunnen vergoeden. Ik weet dat dit een leugen is, al kan ik dat moeilijk aantonen. Ik geraak niet aan bankgegevens, heb enkel het rekening nummer waar hij de opbrengst van de verkochte eigendom op zou laten storten hebben. Ik heb de aankoopfactuur van de nieuwe caravan alsook de verkoopfactuur van de oude, die toen gemeenschappelijk was. Van de nieuwe auto heb ik geen bewijzen, weet enkel in welke garage die werd aangekocht. Deze staat ingeschreven op naam van zijn vriendin. Al wat er gebeurd is, zou wettelijk niet kunnen, toch is het gebeurd. Hij heeft andere mensen, zoals zijn dochter die helemaal niet op de hoogte was, gebruikt, om dit alles kunnen bewerkstelligen. Alles buiten de wet, maar wat kan ik ertegen beginnen? Is het 100% zeker dat ik een rechtszaak win en hoe vorder ik op waar ik recht op heb?

nicky54
Berichten: 218

#9 , 29 nov 2020 14:44

Beste,

In deze is het beter dat je ofwel naar de vrederechter gaat of naar een advocaat.
Deze zaak wordt te ingewikkeld om hier nog verder op te antwoorden.

Franciscus
Berichten: 38602

#10 , 29 nov 2020 19:44

Advocaat en aangifte wegens heling bij politie ...

Terug naar “Echtscheiding”