kan ex allimentatie eisen na EOT reeds jaar getekend en uitgesproken is voor rechtbank?

Tommy81
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

kan ex allimentatie eisen na EOT reeds jaar getekend en uitgesproken is voor rechtbank?

#1 , 06 dec 2019 11:33

Beste,

Ik hou het zo kort en on point mogelijk.

De moeder van mn kinderen en mezelf zijn officieel vorige jaar augustus 2018 gescheiden voor de rechtbank met onderlinge toestemming.

Bij de notaris hebbne wij dan ook een EOT contract opgemaakt en beiden ondertekent.
Toen kwamen we nog overseen en zij woont momenteel nog bij me in. Ze heft reeds een huis gekocht en na nieuwjaar verhuist ze.

In het EOT contract door notaris opgesteld staat op papier dat ik om de 2 weekends mn kinderen heb. Dit was om iets op papier te hebben, in de praktijk ging ik mn kinderen wel vaker zien en bij me hebben. Ivm werk of als ze gewoon zin hebben om es bij mij te zijn, of 1 van beiden is op vakantie etc..

Ik heb een dochter die in februari 17j wordt en zoon die in januari 9j wordt.

Nu gaat het de laatste tijd heel slecht tssn haar en ik. Met als gevolg dat ze dreigt dat ik serieus allimentatie ga Mogen betalen eenmaal ze vertrokken is. Nu er staat daar niks van in het EOT die wij beiden getekent hebben en elk een copie van hebben.

Mn vraag is dus kan zij dit nu plots zomaar eisen. Wij betalen alles 50/50 ivm facturen school kledij eten gezondheidzorg noem maar op. Dat is voor mij geen problem, maar feit dat ze nu plots nog extra geld wil omdat we onderling nu niet meer overeen komen en zomaar zou kunnen is beangstigend.

Alvast bedankt voor de juridische info hier omtrent.

MVg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fons54
Berichten: 445

#2 , 06 dec 2019 12:15

Beste,

Ik hou het zo kort en on point mogelijk.

De moeder van mn kinderen en mezelf zijn officieel vorige jaar augustus 2018 gescheiden voor de rechtbank met onderlinge toestemming.

Bij de notaris hebbne wij dan ook een EOT contract opgemaakt en beiden ondertekent.
Toen kwamen we nog overseen en zij woont momenteel nog bij me in. Ze heft reeds een huis gekocht en na nieuwjaar verhuist ze.

In het EOT contract door notaris opgesteld staat op papier dat ik om de 2 weekends mn kinderen heb. Dit was om iets op papier te hebben, in de praktijk ging ik mn kinderen wel vaker zien en bij me hebben. Ivm werk of als ze gewoon zin hebben om es bij mij te zijn, of 1 van beiden is op vakantie etc..

Ik heb een dochter die in februari 17j wordt en zoon die in januari 9j wordt.

Nu gaat het de laatste tijd heel slecht tssn haar en ik. Met als gevolg dat ze dreigt dat ik serieus allimentatie ga Mogen betalen eenmaal ze vertrokken is. Nu er staat daar niks van in het EOT die wij beiden getekent hebben en elk een copie van hebben.

Mn vraag is dus kan zij dit nu plots zomaar eisen. Wij betalen alles 50/50 ivm facturen school kledij eten gezondheidzorg noem maar op. Dat is voor mij geen problem, maar feit dat ze nu plots nog extra geld wil omdat we onderling nu niet meer overeen komen en zomaar zou kunnen is beangstigend.

Alvast bedankt voor de juridische info hier omtrent.

MVg
Een EOT wordt niet zomaar veranderd. Kans is dus niet echt reëel of er moeten grote veranderingen gebeurd zijn....en dan nog. Ook is de scheiding nog vrij recent dus kon ze de eventuele veranderingen voorzien.
Wat staat er in de EOT over alimentatie?

Tommy81
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 dec 2019 14:13

ik heb net de EOT akte erbij genomen en ivm kinderen en allimentatie staat er

dat Mevr X alle sociale voordelen ontvangt zoals kindergeld en eventuele studiebeurzen. Dit klopt was zo afgesproken
verder staat er en ik citeer
UItkeringen ten behoove van de echtgenoten:

Noch tijdens de proeftijd noch na de echscheiding zal door een van de echtgenoten voor wat hen persoonlijk betreftm enige vergoeding tot onderhoud dienen betaald te worden aan de andere. Partijen verklaren wederzijds en definiief te verzaken aan elke onderhoudsuitkering voor wat hen persoonlijk betreft.

Partijen sluiten de herzieningsbevoegdheid van de rechter bij toepassing van artikel 301, 7 BW uitdrukkelijk uitm zodat eender welke wijziging die niet voorzien werd in onderhavige overeenkomsten, niet mogelijk is.

Reclame

Fons54
Berichten: 445

#4 , 06 dec 2019 19:13

Ik dacht dat het over alimentatie voor de kinderen ging, dat zou ze nog kunnen bekomen als er echt grote veranderingen zouden zijn.
Alimentatie voor haar: geen kans, zeker met hoe de EOT opgesteld is. Ga niet in op haar dreigementen, het is bijna nieuwjaar.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 07 dec 2019 16:00

Als de andere ouder toch de alimentatie-eis zou aanvatten voor de rechtbank (dat kost geld en energie, maar het zou kunnen dat de moeder er dat voor over heeft.) Dan kan u haar ook wijzen op het feit dat u bij wet een 50/50 % verblijfsregeling kan vorderen die de rechter moet toestaan als er geen contra-indicatieve dwingende redenen zijn (kindermisbruik, verwaarlozing etc...) In dat geval zal diegene die het hoogste inkomen heeft wellicht een (beperkte) alimentatie aan de ander moeten betalen.

Tommy81
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 dec 2019 20:30

Alvast bedankt voor de reacties

Dit was oorspronkelijk de bedoeling 50/50 regeling. Maar goedgelovig als ik was hebben we op de EOT gezet dat ik op de 2 weekends ze pas bij me heb. Met onderlingen overeenkomst dat dit in de praktijk wel vaker ging zijn.

Mn dochter wordt er 17 en ik ga ervan uit dat de rechter ook wel zal luisteren wat zij wil? de zoon word er 9 in januari.

Ik zou niks liever hebben dan 50/50
de kids zijn graag bij me op dit moment botert het niet goed tssn de dochter en de mama. Ik ben dan ook degene die alles met de jongste doet van sport, es dagje weg etc

Ik wil geen wedstrijd ik wil niks liever dat beide kinderen met beide ouders een goeie band hebben.

IK wil ook niet de melkkoe van haar zijn. Ze werkt 30uren en vml zal ze beseffen dat ze met dat loon niet zal rondkomen.
Er is geen medische of andere reden buiten dat het makkelijk is voor haar de woe en vrijdag namiddag thuis te zijn voor de zoon.

Er is geen sprake van verwaarlozing langs beide kanten. Als ik mag kiezen dan liever 50/50 dan dat ik blindelings geld moet storten en ze maar op de 2 weekends zie

ik heb haar altijd gezegd alle kosten qua kids kledij medisch onvoorziene omstandigheden mag ze altijd op me rekenen. Als ze factuur stuurt schrijf ik zonder probs de helft over.

En heft ze es een maand moeilijk wil ik haar zelfs daar ook in steunen. Het blijft immers de ma van mn kinderen hoe erg het tssn haar en ik ook is.

IK ben zelf kind van (v)echtscheiding en er zijn in dit scenarios nooit geen winnaars enkel verliezers.

Terug naar “Echtscheiding”