Wat met eigendomsakte bij overlijden mede-eigenaar

Leen Martens
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Wat met eigendomsakte bij overlijden mede-eigenaar

#1 , 01 dec 2019 23:22

Beste,

Ik en mijn ex-partner gaan begin januari ook officieel (nu wonen we al niet meer samen) scheiden na wettelijk samenwonend te zijn geweest.

Eerste scenario: We blijven voorlopig eigenaars van hetzelfde huis. Ik blijf in het huis wonen met onze zoon. Mijn ex zal vanaf januari zijn domicilie wijzigen naar een eigen stek.
Ben ik verplicht om mijn ex-partner een bewonersvergoeding te betalen (hierover is niets vermeld in de aankoopakte)? Zo ja, hoeveel moet dit dan zijn (de helft van de actuele huurwaarde?)?
Stel dat mijn ex-partner, nog steeds als mede-eigenaar, komt te overlijden. Wat zal moeten gebeuren met de eigendomsakte en welke kosten zal ik dan moeten betalen rond deze wijziging van eigendomstoestand (veronderstellende dat ik de lening overneem en de kredietakte niet gewijzigd hoeft te worden doordat er een bij-akte wordt toegevoegd met de vermelding dat ik alleen de hypothecaire lening verder zal aflossen)? En wat gebeurt er dan met de erfenis (naar onze zoon) en wat zijn de eventuele kosten die hiermee gepaard gaan?

Tweede scenario: Als ik toch nu al mijn ex-partner zou uitkopen en zelf 100% eigenaar zou worden van het huis, moeten we dan de notariskosten en de 'miserietax' (1% registratietax) delen, die hieruit voortvloeien of moet ik die volledig alleen betalen?

Alvast bedankt voor uw deskundig juridisch antwoord.

Vriendelijke groet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 02 dec 2019 08:05

Als jij blijft wonen heeft je ex recht op een halve huur doch moet hij ook de helft van de lening betalen.

Mocht je ex overlijden dan erft je zoon de helft van de woning. De halve huur komt je zoon toe doch mag binnen de grenzen van goed beheer aangewend worden voor zijn opvoeding. Om bv het huis te verkopen moet je naar de rechter zolang hij minderjarig is.

De uitkoper betaalt de kosten.Hou hier gewoon rekening mee bij t bepalen van de uitkoopprijs.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”