Alimentatie voor echtgenote?

flinstone.f
Topic Starter

Alimentatie voor echtgenote?

#1 , 26 jul 2008 06:46

Hi,

Situatie: Echtgenote wil niet scheiden met onderlinge toestemming. Zij verlaat ook het echtelijke huis niet zegt ze. Maar de laatste tijd is de situatie ondraaglijk geworden. Ik overweeg iets te zoeken en apart te gaan wonen. We hebben 2 kinderen. Eén is 20 en zal waarschijnlijk gaan werken in september. De andere is 15. In werk full-time in ploegensysteem en mijn vrouw heeft het minimum aan stempelgeld.

Mijn vraag: Als ik apart ga wonen, moet ik dan alimentatie betalen voor echtgenote? Is het niet zo dat zij dan gezinshoofd wordt en haar stempelgeld wordt opgetrokken? Plus daarbij kindergeld en wat ik aan alimentatie moet betalen voor de kinderen. Zou de rechter dan alsnog beslissen dat ik voor haar moet betalen? Hoe lang, hoeveel ongeveer? Enig idee?

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rambina

#2 , 26 jul 2008 11:04

Eerst en vooral, niet vertrekken. Degene die vertrekt trekt aan het kortste eind.

Ik zou een keer naar een advocaat stappen. Die kunnen je informeren. De eerste consultatie is gratis.

Je echtgenote zal idd verhoogd stempelgeld krijgen en ook meer kindergeld.

Het beste wat je kunt doen, en ik zeg dit uit ervaring. Beloof niets aan haar.
Spreek over geen bedragen ivm alimentatie voor de kinderen. Dat zal de rechtbank wel uitmaken op basis van de inkomsten.

Indien er een voorlopige maatregel komt zal je haar waarschijnlijk wel onderhoudsgeld moeten betalen. Dit tot de echtscheiding definitief is.
Zij kan altijd een eis voor alimentatie indienen. Dan gaat er gekeken worden of ze behoeftig is en wat ze zelf doet om haar situatie te verbeteren (door zelf te gaan werken bv)

Kunt ook bij de vrederechter voorlopige maatregelen vragen.

Toch zou ik een keer naar de advocaat stappen, en dan een keer nadenken over wat je gaat doen.
justice will be done

j.demoor

#3 , 27 jul 2008 09:14

“Art.213.Echtgenoten zijn jegens elkaar tot samenwoning verplicht; zij zijn elkaar getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.223.Indien...beveelt de vrederechter, op verzoek van de andere echtgenoot, dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen.Hetzelfde geschiedt op verzoek van een der echtgenoten, indien de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord is.”(B.W.).

In dat geding kan de vrederechter de samenwoningsplicht opschorten doch kan tevens de ene echtgenoot bevelen een hulpuitkering te betalen aan de andere.

“Art.110.§ 1. Onder werknemer met gezinslast wordt verstaan de werknemer die:...2° niet samenwoont met een echtgeno(o)t(e) doch uitsluitend samenwoont met:a) één of meerdere kinderen, op voorwaarde dat hij aanspraak kan maken op gezinsbijslagen voor ten minste één ervan of dat geen onder hen over beroeps- of vervangingsinkomens beschikt...”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).De werknemer met gezinslast ontvangt de hoogste uitkering.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”