Alimentatie

KrisjeLa
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Alimentatie

#1 , 29 nov 2019 11:49

Beste,

Na 12 jaar is mijn partner verliefd geworden op een andere vrouw en wil mij en onze kinderen verlaten. Scheiden hoeven we niet te doen, voor trouwen hebben we nooit de tijd genomen.
Ik heb geen zicht op heel de procedure, maar had graag al info ingewonnen over alimentatie.
Hoe gaat dit in zijn werk, wat kan ik verwachten? Ik kan nergens echt vinden hoe ik kan berekenen wat we net zouden moeten ontvangen van hem.
Aangezien hij zelf zijn verantwoordelijkheid niet gaat opnemen als vader en co- ouderschap niet hoeft voor hem, zou ik graag een beeld krijgen welke onderhoudsgelden hij moet betalen voor zijn dochters van 9 en 7 jaar.

Alvast bedankt voor de informatie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Evi (Odos)
Berichten: 352
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 29 nov 2019 22:16

Hoogte van alimentatie is afhankelijk van jullie beider inkomen, de verblijfsregeling en de afspraken die jullie maken rond de verdeling van de kosten. Houd daarnaast ook rekening met de fiscale gevolgen voor beiden.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 02 dec 2019 14:44

GA op zijn minst samen naar een notaris / bemiddelaar om die zaak uit te klaren en in op zijn minst een authentieke akte te gieten.
Zo zijn uw rechten ten minste beschermd.

Reclame

MarieA
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 dec 2019 15:09

Beste,
Dit is de formule die volgens mijn advocaat gehanteerd wordt door veel rechters:
1) Bepaal het netto gezinsinkomen (excl kindergeld) – de kost voor de woning(huur of afbetaling lening)
2) Bepaal adhv dat netto de kinderkost via deze tabel: https://www.gezinsbond.be/Publicaties/A ... eftijd.pdf
Je moet dus de het inkomen vermenigvuldigen met de factor die naast de leeftijden staat.
3) Alimentatie:((kinderkost – kindergeld)*%aandeel vader) – (kinderkost * %inbreng in natura vader)

%aandeel vader = verhouding van het netto inkomen van de vader tov totaal netto inkomen
%inbreng vader = % dat ze bij de vader verblijven.

Ik zou ook zeker de uitzonderlijke kosten apart houden, want zoals het woord zegt, die kunnen uitzonderlijk hoog zijn!

Terug naar “Echtscheiding”