Alimentatiebijdrage berekend op inkomen van nieuw gezin?

Fabi
Topic Starter

Alimentatiebijdrage berekend op inkomen van nieuw gezin?

#1 , 24 jul 2008 19:23

Beste,
ik heb een dochter die bij haar vader woont, ik betaal vrijwillig 100 €, hij vraagt ook extra kosten die ik betaal, nu dreigt hij, omdat ik opnieuw gehuwd ben, dat ik nu 250 euro moet betalen, en dat hij dit gaat laten vaststellen door een rechter met alles erop en eraan!
Ik heb geschrokken van die reactie, en idd een gezamelijk inkomen kan tellen. Ik werk 2 u per dag door medische redenen, dus heb ook een belachelijk inkomen! Kan dit zomaar? Mijn huidige man draait op voor een kind die niet van hem is?
Dank voor de rectie!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 25 jul 2008 20:00

Staat die regeling omtrent die 100 euro op papier, bv. in een echtscheidingsakte? En zo ja, staat daar nog iets bij i.v.m. mogelijke wijzigingen?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

j.demoor

#3 , 26 jul 2008 14:58

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.217.Iedere echtgenoot ontvangt zijn inkomsten alleen en besteedt ze bij voorrang aan zijn bijdrage in de lasten van het huwelijk.Hij kan het overschot besteden voor de aanschaf van goederen in zoverre dit verantwoord is voor de uitoefening van zijn beroep; die goederen staan uitsluitend onder zijn bestuur.Wat er daarna nog overblijft is onderworpen aan de regels van het huwelijksvermogensstelsel van de echtgenoten.”(B.W.).

‘zijn bijdrage in de lasten van het huwelijk‘ omvat niet uw bijdrage in het onderhoud van uw kinderen,die zijn kinderen niet zijn.

“Art.1405.Gemeenschappelijk zijn :1. de inkomsten uit de beroepsbezigheden van elk der echtgenoten, alle inkomsten of vergoedingen die ze vervangen of aanvullen, evenals de inkomsten uit openbare of particuliere mandaten...”(B.W.).

De gemeenschappelijke middelen van uw (nieuw) huwelijksvermogen zijn evenwel uw eigen middelen niet,alhoewel zij hierop enige invloed kunnen hebben,waarmee de rechter rekening kan houden.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”