Kan mijn ex mijn kind afpakken?

Anoniem L.
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Kan mijn ex mijn kind afpakken?

#1 , 27 nov 2019 14:16

Hallo, Ik ben 21 jaar en woon bij mijn mama met 4 zussen en 1 broer. Mijn ex woont samen met zijn moeder en stiefvader en is 27 jaar. Ik ben 3 maand zwanger. Mijn ex heeft de relatie verbroken omdat ik met een depressie zit (wat niets te maken heeft met hem of het kind). Hij begon direct over advocaten en dat hij het kindje van me wil afpakken. Dat maakte me boos en verdrietig. Daarom heb ik berichten gestuurd dat ik niet had mogen doen. Ik heb hem gestuurd dat ik de baby laat weghalen en dat ik nu mag roken zoveel ik wil (heb ik niet gedaan), dat hij een klootzak en een homo is, en dat ik mezelf en de baby iets ga aandoen (zelfmoord). Nu zegt hij dat hij die berichten aan zijn advocaat gaat tonen en hij wil ook gebruiken dat we met zoveel wonen om de baby te kunnen afpakken van mij als het er is. Kan hij da baby van mij afpakken of het meeste van de tijd bij hem krijgen?
Alvast bedankt. Groetjes L.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 27 nov 2019 14:22

Uw berichten geven geen blijk van emotionele stabiliteit, wat niet in uw voordeel gaat spelen. Anderzijds spelen de zwangerschapshormonen daar ook wel rol. Doe geen stommiteiten meer en het zal waarschijnlijk eindigen in co-ouderschap met gelijkmatige verdeling.

Anoniem L.
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 nov 2019 14:41

Ok bedankt voor je antwoord.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 27 nov 2019 19:32

Woonden jullie samen of was dit enkel een relatie?

Milo72
Berichten: 1016

#5 , 28 nov 2019 09:26

Als jullie niet gehuwd of wettelijk samenwonend waren, is je ex juridisch gezien NIET de vader van het kind, en kan hij dus absoluut niets eisen.
Als jij weigert dat hij het kind erkent, kan hij dat enkel via gerechtelijke weg (familierechtbank eerste aanleg) afdwingen. Let op: dit betekent ook dat je geen alimentatie of zo kan eisen.

Als je de erkenning wel toestaat (en hij wil het kind erkennen), dan nog is het aan de rechtbank (en niet aan je ex) om uitspraak te doen over de verblijfsregeling, en zoals LeenW al zei, als je geen (grote) stommiteiten (meer) doet is de kans groot dat het co-ouderschap met gelijkmatige verdeling wordt. De kans is zelfs heel reeel dat de baby op jonge leeftijd voornamelijk bij de moeder blijft.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#6 , 28 nov 2019 11:41

Let op: dit betekent ook dat je geen alimentatie of zo kan eisen.
Dit is niet helemaal juist. Graag wijs ik op artikel 336 BW, dat voorziet in een alimentatieplicht los van een afstammingsband. Dus leidt tot de vreemde situatie dat iemand moet betalen voor een kind, maar niet het juridische vaderschap. In sommige gevallen kan dit wel billijk zijn. Hier uiteraard niet, het is eerder ter informatie.

In ieder geval speelt er geen vaderschapsvermoeden - daar wijst Milo72 zeer terecht op. Laat ons dus maar even afwachten.

Het spreekt voor zich dat de uitlatingen richting de ex niet echt getuigen van 'goed moederschap'. Niet alleen zijn ze feitelijk onjuist (homo's verwekken doorgaans geen kinderen bij vrouwen, waardoor dit een vreemd verwijt is) en behoorlijk egoïstisch, ze zorgen natuurlijk ook voor een terechte zorg in hoofde van de vader. Het lijkt me normaal dat de rechtbank dit in overweging neemt.

Ik kan alleen maar adviseren om op een respectvolle wijze met elkaar om te gaan, maar eigenlijk zou dat altijd moeten - zelfs zonder juridische consequenties.

Probeer de situatie te normaliseren.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Anoniem L.
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 nov 2019 19:02

Mijn ex heeft werkt maar ik ben werkzoekende. Ook vraag ik me af of ik een vaderschapstest kan weigeren. En even een vraagje, hoe komen jullie aan deze informatie?
Groetjes L.
Laatst gewijzigd door Anoniem L. op 28 nov 2019 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Anoniem L.
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 nov 2019 19:02

Woonden jullie samen of was dit enkel een relatie?
Dit was enkel een relatie.
Laatst gewijzigd door Anoniem L. op 28 nov 2019 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Anoniem L.
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 nov 2019 19:04

Ahja ben ik nog vergeten zeggen, hij neemt een advocaat maar ik heb niet genoeg geld voor een advocaat te nemen.

LeenW
Berichten: 12839

#10 , 28 nov 2019 20:38

Ahja ben ik nog vergeten zeggen, hij neemt een advocaat maar ik heb niet genoeg geld voor een advocaat te nemen.
Pro deo niet mogelijk dan?

Anoniem L.
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 nov 2019 21:39

Ahja ben ik nog vergeten zeggen, hij neemt een advocaat maar ik heb niet genoeg geld voor een advocaat te nemen.
Pro deo niet mogelijk dan?
Ik denk het niet.

Franciscus
Berichten: 38600

#12 , 28 nov 2019 23:15

Kan inderdaad zijn gezien inkomsten van alle gezinsleden kunnen samengeteld worden.
Ga met al uw info naar een www.caw.be in uw buurt en bespreek met hen de zaak.

Als u niet voor de geboorte met de vermoedelijke biologische vader ( let op de woorden) op de gemeente gaat tekenen staat hij nergens.

Dan zal hij naar de familierechtbank moeten stappen enz enz zie antwoorden hierboven.
Vraag daarover ook uitleg bij het caw

Milo72
Berichten: 1016

#13 , 29 nov 2019 08:55

Mijn ex heeft werkt maar ik ben werkzoekende. Ook vraag ik me af of ik een vaderschapstest kan weigeren. En even een vraagje, hoe komen jullie aan deze informatie?
Groetjes L.
Dat hangt er van af: als je ex die vaderschapstest vraagt (of eist), mag u dit weigeren.
Als de advocaat van je ex die vaderschapstest vraagt (of eist), mag u dit weigeren.

Als je ex naar de rechtbank trekt, en de rechter beveelt een dna-test, dan kan u dat niet meer weigeren natuurlijk.

In eerste instantie zou ik je aanraden je vooral niet te laten overbluffen: 't is niet omdat je ex een advocaat onder de arm genomen heeft, dat hij sowieso gelijk heeft en/of gelijk haalt. Een advocaat kan je - in tegenstelling tot een rechter - tot niets verplichten.

Langsgaan op CAW is heel goeie raad !
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

BloodNight
Berichten: 621

#14 , 29 nov 2019 13:41

Zelf in de rechtbank kan u dit weigeren maar dan zal de rechter het vermoeden (kunnen) hebben dat uw ex de vader is en hem "vader" maken.

Anoniem L.
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#15 , 06 dec 2019 05:04

Hallo, heb nog een vraagje. Als het co ouderschap word, is het dan direct 50/50 als het kindje nog een baby is?

Terug naar “Echtscheiding”