In hoger beroep gaan tegen vonnis "rechtbank van eerste aanleg"

Stefstef
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

In hoger beroep gaan tegen vonnis "rechtbank van eerste aanleg"

#1 , 21 nov 2019 15:34

Hallo,

Als je tegen een vonnis van de "rechtbank van eerste aanleg" in beroep gaat, hoeveel tijd duurt het dan gemiddeld dat dit in hoger beroep behandeld wordt ? Zijn dat enkele maanden of een jaar ?

Alvast bedankt,

Stef

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 21 nov 2019 16:41

Burgerlijke zaak? Bij Hof van Beroep in Brussel momenteel bijna 10 jaar wachten, heb ik ergens gelezen.
"sowieso" schrijf je zo.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 nov 2019 17:27

Hangt af van de zaak. Familiezaak gaat sneller. Fiscale zaak duurt veel langer.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 21 nov 2019 17:59

In een zaak waarin ik ben betrokken werd vorig jaar (2018) een zittingsdag
bepaald in de lente van 2021. Het betreft een dispuut mbt bouwschade.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Stefstef
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 nov 2019 18:48

Iedereen al bedankt voor de antwoorden !

Het gaat over een vraag van mijn ex aan de rechtbank voor toewijzing van een "voorschot" aan haar, op een lopende vereffening/verdeling van een echtscheiding die door de notaris over gemaakt is aan de rechtbank (familierechtbank / rechtbank eerste aanleg) in Turnhout en gaande is.
Indien dit haar wordt toegewezen en ik in hoger beroep ga ( ik veronderstel dat dit dan de rechtbank van Antwerpen is) hoe lang kan ik dit dan tegen houden ? Ik wil pas een uitbetaling als definitieve vereffening/verdeling voor de rechtbank rond is.

Stefstef
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 nov 2019 20:22

@scorpioen , wat is de doorlooptijd in hoger beroep van een zaak voor de familierechtbank ?
mvg, Stef

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 nov 2019 10:30

Normaal (tenzij de rechter anders beslist) zal het vonnis van de rechtbank in Turnhout uitvoerbaar zijn, ook al gaat u in beroep. Door in beroep te gaan kan u de eventuele uitbetaling van een voorschot, als de rechtbank dit beslist, niet tegenhouden.

Stefstef
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 nov 2019 11:24

Als het "gevraagde voorschot" uitbetaald wordt en bij de uiteindelijke vereffening zou blijken dat het nog resterende bedrag niet genoeg is om de andere partij uit te betalen dan is er toch een probleem ?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 nov 2019 11:51

Dan moet u de rechter hiervan overtuigen.

Stefstef
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 nov 2019 11:03

@scorpioen. Het is nogal een ingewikkelde vereffening/verdeling daarom dat ik dit van de notaris (hij wist er ook niet goed wat mee aan te vangen) naar de rechtbank heb laten gaan, in de hoop dat ze daar meer kennis hebben !
Om het voorschot te voorkomen, moet ik dit staven met mijn berekende becijfering, zoals ik deze bij de uiteindelijke vereffening/verdeling voor de rechtbank zal voorleggen ?

Uit nieuwsgierigheid : waarom zou er tegen deze uiteindelijke uitspraak betreffende het voorschot (aangevraagd met art584 Ger. W) geen beroep kunnen aangetekend worden ? Is dit omdat het een "tussentijds" vonnis/uitspraak is ?

Alvast bedankt,
Stef

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 23 nov 2019 12:07

Om het voorschot te voorkomen, moet ik dit staven met mijn berekende becijfering, zoals ik deze bij de uiteindelijke vereffening/verdeling voor de rechtbank zal voorleggen ?
Je kan best staven met een realistisch becijferde redenering waarom een voorschot niet aan de orde is
Uit nieuwsgierigheid : waarom zou er tegen deze uiteindelijke uitspraak betreffende het voorschot (aangevraagd met art584 Ger. W) geen beroep kunnen aangetekend worden ?
scorpioen stelt toch nergens dat je niet in beroep kan gaan ?

Maar er is een verschil gemaakt tussen énerzijds in beroep kunnen gaan tégen een vonnis;
en anderzijds het kunnen uitvoeren (of als verliezer: moeten ondergaan) van een vonnis.


Geen gezonde situatie
Was een maatregel tegen eindeloos aanslepende processen IIRC
Maar als dat beroep het reeds uitgevoerde vonnis in eerste aanleg alsnog onderuit haalt, kan dàt net problemen opleveren voor de uiteindelijk winnende partij ...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 nov 2019 12:19

Om het voorschot te voorkomen, moet ik dit staven met mijn berekende becijfering, zoals ik deze bij de uiteindelijke vereffening/verdeling voor de rechtbank zal voorleggen ?
Ja
waarom zou er tegen deze uiteindelijke uitspraak betreffende het voorschot (aangevraagd met art584 Ger. W) geen beroep kunnen aangetekend worden ?
U kan wel in beroep gaan. Maar,
Gerechtelijk Wetboek
Art. 1397. Behoudens de uitzonderingen die de wet bepaalt of tenzij de rechter, ambtshalve of op verzoek van een van de partijen, bij met bijzondere redenen omklede beslissing anders beveelt, onverminderd artikel 1414, zijn de eindvonnissen uitvoerbaar bij voorraad, zulks niettegenstaande hoger beroep en zonder zekerheidsstelling indien de rechter deze niet heeft bevolen.

Terug naar “Echtscheiding”