studerende kinderen

Rietje35
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

studerende kinderen

#1 , 20 nov 2019 17:03

Hallo,
ik ben nieuw en heb al eens hier en daar rond gelezen op de forum voor antwoorden.
Wij zijn een nieuw samengesteld gezin met totaal 5 kinderen.
Mijn man 3 kinderen ik 2.
zijn 2 oudste zijn 18 en 19 jaar. 1 komt er om de week ( co-ouderschap) de ander komt al jaren niet, dus de moeder heeft exclusief ouderlijk gezag. Ging jaren goed, onderhoudsgeld en 60% buitengewone kosten. Nu gaat deze op kot sinds september en papa is daar niet mee akkoord gegaan, want papa betaald in alles 60%. Met de trein is dit een halfuur, heeft ook een wagen. Papa heeft ook in dit 60% betaalt, ook de treinabonnementen. Resultaten unief zijn super. Nu heeft de moeder een rechtszaak begonnen voor 60% in het kot te verkrijgen en hoger alimentatie.
Ze ontvangt zijn deel kindergeld, alimentatie en heeft studietoelage. Deze houdt ze voor haar, weten zelfs niet hoeveel ze krijgt.
We hebben zelfs gelezen dat ze kans heeft op meer omdat hij op kot zit. Gebeld naar Brussel maar krijgen geen antwoord omdat kind volwassen is.
1: Moet zij die studietoelage ook niet delen met papa? 60%?
2: moet zij dit niet verrekenen met kot?
3: kan zij eisen en verkrijgen, hoger alimentatie? Kind zit 5 dagen op kot?
4: moet papa meer betalen als hij kan aantonen dat hij alles mooi betaalt wat ze doorrekent?

Hopelijk krijg ik hier wat gebruikelijke antwoorden; Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 20 nov 2019 19:40

De moeder heeft niet het exclusief ouderlijk gezag. Bij wet is dat gezag toegekend aan beide ouders smaen. Exclusief ouderlijk gezag wordt alleen toegekend als een ouder ernstige feiten heeft gepleegd die de veiligheid van de kinderen in gevaar brengt; Wat het kot betreft: als er expliciet in het vonnis of EOT staat dat de kosten van een kot betaald moeten worden, zal het moeten. als er enkel sprake is van de uitzonderlijke kosten, dan kan de vader de terugbetaling van een kot weigeren als de afstand tot de Unif haalbaar is en het openbaar transport een goede verbinding toelaat. Als de vader bovendien ook nog eens een auto heeft bekostigd is het helemaal te gek. én op kot én een auto, dat is een luxe-situatie.

Rietje35
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 nov 2019 15:24

Er staat schoolkosten: inschrijvingsgeld, boeken, abonnementen openbaar vervoer, studiereizen en verblijven.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 21 nov 2019 17:22

Dan is het niet verplicht. Weigeren mag. Doe dat via een heel formeel schrijven (mail) waarin je verwijst naar de rechtspraak omtrent deze materie (van soortgelijke situaties) en waarin het bekostigen van het kot niet verplicht is. Meer uitleg moet je niet geven, het is aan de andere ouder om zich bij een professional te bevragen naar de haalbaarheid van haar eis.

mamavan2schatten
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 nov 2019 19:37

Dat heeft mijn man gedaan. Ook staat erbij dat alles met overleg en akkoord moet zijn. Hij heeft haar duidelijk gemaakt dat hij geen probleem heeft met het studeren en ervoor te betalen maar niet akkoord is voor kot. Toch hebben ze na de mail het kot contract aangegaan en nu sleep ze dit voor de rechtbank. Ze vraagt 60% v huur en hogere alimentatie.

Rietje35
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 nov 2019 19:43

Ja? Van mijn man ook...
Ben eens benieuwd hoe het gaat uitdraaien. Er zijn nog kinderen die naar school gaan, studeren. Dat zijn echt grote happen.
Onze advocaat zegt dat alimentatie tussen 400 en 500 geen uitzonderingen meer zijn?! Ik vind dit toch behoorlijk hoog, voor 1 hé...

Adw
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 nov 2019 20:23

Begrijp ik het goed dat elk kind na een scheiding 'recht' heeft op een kot als één van de twee ouders dit wil en de andere ouder het niet wilt?
Ik herinner me dat vroeger bij een traditioneel gezin, beide ouders akkoord moesten zijn voor het kot, zoniet = geen kot ! Logisch toch.
Welke argumenten zouden doorslaggevend zijn voor de rechter om 'het kotrecht' dan niet toe te kennen na echtscheiding?

eylis
Berichten: 8840

#8 , 21 nov 2019 20:31

@adw, een rechter gaat nooit "kotrecht" toekennen of afwijzen. Dat is zijn bevoegdheid niet. Als de ene ouder bvb. persé een hoedje van diamant voor de kinderen wil aanschaffen, dan doet deze ouder dat maar... De rechter kan wél oordelen dat de een van de ouders niet moet bijdragen in de "kotkosten" voor de argumenten: zie mijn eerste post.

Rietje35
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 nov 2019 21:54

@adw, een rechter gaat nooit "kotrecht" toekennen of afwijzen. Dat is zijn bevoegdheid niet. Als de ene ouder bvb. persé een hoedje van diamant voor de kinderen wil aanschaffen, dan doet deze ouder dat maar... De rechter kan wél oordelen dat de een van de ouders niet moet bijdragen in de "kotkosten" voor de argumenten: zie mijn eerste post.
Ook als ze toch negatief antwoord negeren? Waarom is er dan een EOT?
Ik hoopt het dat de rechter daar niet in meegaat.
En zou je antwoord weten over studietoelage ? Of ze dit moet verrekenen?

Rietje35
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 nov 2019 21:56

Begrijp ik het goed dat elk kind na een scheiding 'recht' heeft op een kot als één van de twee ouders dit wil en de andere ouder het niet wilt?
Ik herinner me dat vroeger bij een traditioneel gezin, beide ouders akkoord moesten zijn voor het kot, zoniet = geen kot ! Logisch toch.
Welke argumenten zouden doorslaggevend zijn voor de rechter om 'het kotrecht' dan niet toe te kennen na echtscheiding?
Dat zegt mijn man ook, moesten we nog samen zijn, zou er ook geen kot gekomen zijn. Das enkel om ons uit te persen. Frustratie en jaloezie samen, al 15jaar.

eylis
Berichten: 8840

#11 , 22 nov 2019 20:41

Rietje35, ik denk dat je mijn laatste antwoord niet begrijpt; ik heb het over het verschil tussen "kotrecht" en "kotkosten". En dat een rechter over het eerste nooit uitspraken doet. (Want dat is géén recht, nooit niet) over de kosten kan hij wél uitspraken doen. En in dit geval denk ik (en ik citeer mezelf ) "De rechter kan wél oordelen dat een van de ouders NIET moet bijdragen in de "kotkosten. Voor de argumenten: zie mijn eerste post." Ik meen dat dit toch duidelijk hetzelfde is als jij wenst...

Adw
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 nov 2019 16:06

Inderdaad, klopt. De student zelf heeft natuurlijk recht op onderhoud en ontplooiing. En 'Kotrecht' nee, dat bestaat niet. Maar stel : student verblijft op de schooldagen bij één ouder, woont in dezelfde stad en op 5 minten fietsen van de hogeschool. Zou de rechtbank hier de onkosten voor huren kot te delen via beide ouders toestaan als de student toch op kot wil gaan. En zoja, wat gebeurt er dan met de betaalde alimentatie voor verblijfsgebonden kosten aan die ouder die de student minder heeft owv vertrek op kot?

Rietje35
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#13 , 25 nov 2019 10:45

Hoop dan dat ze rekening houden met de kosten dat we gedaan hebben en ook dien in de buitengewone.
Ik hoop ook dat ze rekening houden met verhoogde studietoelage omdat jij op kot gaat....

Rietje35
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#14 , 09 dec 2019 15:37

Inderdaad, klopt. De student zelf heeft natuurlijk recht op onderhoud en ontplooiing. En 'Kotrecht' nee, dat bestaat niet. Maar stel : student verblijft op de schooldagen bij één ouder, woont in dezelfde stad en op 5 minten fietsen van de hogeschool. Zou de rechtbank hier de onkosten voor huren kot te delen via beide ouders toestaan als de student toch op kot wil gaan. En zoja, wat gebeurt er dan met de betaalde alimentatie voor verblijfsgebonden kosten aan die ouder die de student minder heeft owv vertrek op kot?

En zoja, wat gebeurt er dan met de betaalde alimentatie voor verblijfsgebonden kosten aan die ouder die de student minder heeft owv vertrek op kot?

Wil ik ook eens weten?
Gaat alimentatie dan naar beneden?

Terug naar “Echtscheiding”