kindergeld

mirellas
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

kindergeld

#1 , 18 nov 2019 11:42

hallo, ik heb een vraag.
dit is de situatie
ik ben sinds 2007 weg van mijn ex waar ik 2 kinderen me heb. we hebben via de vrederechter en vonnis dat ik het volledige hoederecht over de kinderen heb en dat mijn ex allimentatie voor hen moet betalen. dit is nooit gebeurd.
ik zit nu in CSR en door mijn bemiddelaar moet ik dat vonnis laten betekenen waardoor er loonsbeslag werd gelegd bij mijn ex. nu daagt hij mij voor zowel de beslagrechter als voor de familierechtbank omdat hij kindergeld wilt eisen voor een periode dat mijn zoon bij hem onofficieel bij hem inwoonde. dus mijn zoon bleef onder mijn gezag en bleef bij mij gedomicileerd. u moet ook weten dat mijn ex nooit schoolkosten alsook grote medische kosten voor beide kinderen heeft betaald. tijdens de periode dat mijn zoon ginder verbleef (eerst om gezondheidsredenen van mij,daarna omdat mijn ex mijn zoon niet wou terug laten keren) bleef ik dus het kindergeld ontvangen. toen mijn zoon uiteindelijk toch terug bij mij kwam wonen, bleek dat de school waar hij gaat, vele openstaande facturen had staan die naar naar mijn ex werden gestuurd. die heb ik dus betaald.

mijn vraag is: in hoeverre kan hij dat kindergeld voor die periode opeisen en toegezegd krijgen? wetende dat ik het hoederecht bleef hebben en mijn zoon zijn domiciel bij mij bleef staan.
volgende week moet ik naar de rechtbank. ik ben benieuwd

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 dec 2019 13:27

Antwoord wat te laat ..feitenkwestie en familierechtbank zal beslissen.
Als vonnis is betekend en geen beroep tegen vonnis staat hij zwak.
Niet betalen alimentatie is nadat vonnis in kracht en gezag gewijsde is gegaan een strafbaar feit. (art 391 bis strafwetboek)
JurecaBE moderator

eylis
Berichten: 8840

#3 , 03 dec 2019 20:35

Het lijkt me onmogelijk dat een vrederechter exclusief hoederecht heeft gevonnist over de kinderen. En wel om 2 redenen. Hoederecht is al jaren uit de wetteksten geschrapt. Dat bestaat niet meer. Enkel de familierechter kan exclusief ouderlijk gezag vonnissen ( bijvoorbeeld om zware redenen). En dan nog kan een ouder die het gezag niet meer heeft omgangsrecht (onder toezicht) genieten én controle laten uitvoeren op de ouderlijke beslissingen die de andere ouder neemt. Een vrederechter kan echter géén ouderlijk gezag toewijzen. Hij is daartoe niet bevoegd. Dus wat is er wél gevonnist?

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”