kostprijs herziening EOT

sainil
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

kostprijs herziening EOT

#1 , 07 nov 2019 21:27

Kan iemand me een richtlijn geven van de kostprijs voor de herziening van een EOT?
Twee en half jaar geleden zijn we gescheiden met een EOT. Toen hebben we gekozen voor een co-ouderschapsregeling. We hebben hiervoor de kinderen niet geconsulteerd maar zelf beslist aangezien het het meest logische leek (kinderen waren toen 12-14-17-18 jaar). We hebben wel mondeling besproken dat we wel zouden kijken en evalueren hoe het zou lopen. Ondertussen zijn we dus iets meer dan 2 jaar verder. De tweedejongste is volledig ingestort twee jaar geleden. Via psycholoog en medicatie is ze momenteel terug ongeveer de oude (maar blijft wel een heel gevoelige ziel om mee om te gaan). De psycholoog heeft twee jaar geleden al aangegeven dat het voor haar het beste zou zijn niet volledig 50/50 regeling te hebben, maar de volledige schoolweken bij mij en om de 2 weken een weekend naar mijn ex. in de vakanties bleef het dan 50/50. In de EOT stond wel voorzien dat we bij ingrijpende verblijfsregeling een wijziging konden bekomen. Mijn ex beweert echter dat mijn dochter meer bij mij is doordat ik het toelaat, dat ze ook welkom is bij hem tijdens de schoolweken dus dat hij nog 50/50 wil. Dat het op advies begeleidende psycholoog was negeert hij (zelfs nadat deze psycholoog een gesprek heeft gevoerd met ons drieën drong dat niet door). Ik ben er toen niet verder mee gegaan omdat ik niet wilde dat ze alles nog een keer zou moeten vertellen aan een rechter, toen was ze daar nog niet sterk genoeg voor (ondertussen wel).
Ik heb ook iedere keer geïnformeerd of we eens een gezinsoverleg kunnen hebben (voorzien in EOT), dat weigert hij.
Twee jaar verder stel ik vast dat nu de kinderen volgende regeling hebben:
- dochter 17 jaar: enkel nog in de vakanties beperkt naar ex
- zoon 19 jaar:: studeert hogeschool, dit jaar geen kotstudent meer, enkel in de vakanties naar ex en tijdens schooljaar ongeveer om de 2 weken een weekend (maar ook niet altijd)
- zoon 20 jaar is een jaar niet meer naar ex gegaan door conflict tussen beide (weet niet precies waarom), sinds een jaar is hij niet meer ten laste maar werkt hij (woont nog wel bij mij)
- dochter 15 jaar is gisterenavond huilend naar mij gekomen en wil voorlopig ook niet meer naar ex, ik heb aangeraden dat ze binnenkort samen een gesprek voeren om dit uit te praten, ze is hier uiteraard welkom, maar kinderen hebben beide ouders nodig (hoewel de andere 3 uiteindelijk ook deze beslissing in het verleden genomen hebben, in het nieuwe gezin van ex is het superdruk en ex is vaak onredelijk boos/roepen op onze kinderen)

Ik stel dus vast dat ik momenteel bijna fulltime 3 studerende kinderen in huis heb ( de oudste werkt) en daar geen cent extra voor krijg. Ook kledij/schoolgerief/... winkelen doen de kinderen al die jaren enkel met mij (dit geld komt wel van een gemeenschappelijke kindrekening, voor mij is het enkel tijdsinvestering (is ook quality time natuurlijk) en ik ga ook fulltime werken om rond te komen.
Ik heb vorig jaar uiteindelijk de studiebeurs 'gegijzeld' (lees: op een aparte rekening gezet) om hem een beetje onder druk te zetten. Toen reageerde hij wel en deed een voorstel waar ik van verschoten ben. Hij stelde voor na berekening via online gegevens 10 euro per dag dat dochter extra hier was te storten. Voorwaarde was wel dat ik studiebeurs doorstortte. Uiteraard vond ik dat een enorm hoog bedrag, ik had zelfs minder verwacht. Ik heb na wat rekenen hem laten weten dat als ik berekende hoeveel hij dus afgelopen jaren te weinig gestort had ik best de studiebeurs kon houden, dan compenseerde dat een beetje voor zijn achterstallige bijdrage.
Nu heeft hij alles dus bij zijn advocaat liggen en ze gaan een voorstel formuleren.
Ik ben dus aan het overwegen eindelijk ook eens naar een advocaat te stappen. Dochter is ondertussen stabiel genoeg om gehoord te worden zonder terug in te storten, dus daar maak ik me geen zorgen meer over.
Hoeveel kost dergelijke procedure ongeveer? dus advocaat inhuren en dan de EOT voor de familierechtbank laten wijzigen? en is die nieuwe onkostenregeling ook mogelijk met terugwerkende kracht? (anders moet ik er dus echt snel werk van maken..)

sorry voor dit lange verhaal, ik wilde het een beetje kaderen. Ik ben niet de inhalige ex die de vader zwartmaakt bij de kinderen, ze zijn oud genoeg om eigen mening te hebben, ik heb ze zelfs iedere keer een fijne week gewenst, geïnformeerd of het fijn was, zo positief mogelijk mee omgegaan. Door omstandigheden kiezen de kinderen er blijkbaar voor bij mij te verblijven. Ik wil alleen eindelijk een beetje eerlijkheid qua onkostenverdeling.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”