Echtscheiding (co-ouderschap)

smal
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Echtscheiding (co-ouderschap)

#1 , 07 nov 2019 00:20

Goedemorgen,

Mijn vrouw en ik gaan scheiden.
Ik ben bediende en werk uitsluitend in de nacht. Zij is ambtenaar.
Hierdoor is het zeer moelijk co-ouderschap toe te passen. (geen 50-50 verdeling)
Ik kan hem wel tijdens de weekends krijgen.
Ik zou hem ook iedere dag van school willen halen (in het begin vond ze dit ok nu begint ze al terug tekomen op haar stappen).
Ik stelde voor om hem 3 weekends van de 4 te krijgen maar dit is voor haar niet mogelijk.
Ze wil ook alimentatie en kinderbijslag (wat meestal ook zo is).
Eigenlijk wil ze mij pluimen, omdat het zo gezegd allemaal mijn fout is. (zij pakt medicatie, drinkt, geeft geld uit, door mij).
Akkoord ik heb ook fouten gemaakt. Voorlopig werden deze zaken niet op tafel gegooid.
Momenteel willen we werken met een EOT maar ik denk dat ze uit is op een vechtscheiding.
Kan ik bv eisen dat het geld van kinderbijslag en alimentatie op een gezamelijke rekening gestort wordt?
Wat kan ik best doen het huidige spaarboek van de kleine?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 07 nov 2019 09:22

Het is niet of een week-week regeling of een weekend op twee. Er zijn nog heel wat andere regelingen mogelijk, zoals je bv al aangeeft een aantal avonden na school bij jou.

Om beiden op een goede manier verder te kunnen en samen goede ouders te blijven, is het belangrijk dat de onbesproken dingen wel eens op tafel kunnen komen. Dat kan niet echt in een rechtbank, maar bij een bemiddelaar is daar wel ruimte voor. De rest van de EOT kan daar uiteraard ook besproken worden.

Een kindrekening is een mogelijkheid. Belangrijk is dan vast te leggen welke bedragen er op gestort worden, wat ervan betaald wordt, wat als er een tekort of een overschot is?
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

eylis
Berichten: 8840

#3 , 07 nov 2019 21:15

Even practisch ter info: een kindrekening werkt meestal niet bij een moeilijke communicatie en verstandhouding tussen de ouders. Dat werkt alleen als het tussen beiden vlot verloopt...

Reclame

smal
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 nov 2019 00:04

Is het niet zo dat dit allemaal in een EOT kan vast gelegd worden?
De bemiddelaar rekend dan uit hoeveel hij bij wie is.
Ik zou zelfs willen hem week om week hebben en hem dan brengen naar haar zodat hij kan slapen.
Is dit ook een mogelijkheid?
Wat versta je onder een moeilijke communicatie.
Nu wordt er zeer weinig tot niet gecommuniceerd.

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#5 , 09 nov 2019 13:57

Een moeilijke of onbestaande communicatie maakt een gelijk verblijf moeilijk, maar niet onmogelijk. Je wil de ouders in de geval niet te eten geven. Ideaal voor het kind is die situatie uiteraard niet.

Alles m.b.t. kindrekening moet zo gedetailleerd mogelijk beschreven worden in de EOT. Een bedrag aan alimentatie moet heel goed gemotiveerd worden en er moeten heel wat bijlagen toegevoegd worden. Er is niet zoiets als een formule die je kan uitrekenen en die zegt hoeveel je moet betalen. Er zijn veel factoren die meespelen en het is en blijft een onderhandeling.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Terug naar “Echtscheiding”