naschoolse vs buitenschoolse opvang

marcdv
Topic Starter

naschoolse vs buitenschoolse opvang

#1 , 20 jul 2008 14:02

Hoi, ik zit met het volgende probleem :

1j geleden gescheiden via RB, en heb het volgende probleem. Ik en m'n expartner hebben een drukke job en hebben twee kinderen. Via RB heb ik CO-Ouderschap kunnen verkrijgen, 7d bij me 7 dagen bij ex. Tijdens de schooldagen moeten ik en m'n ex tot na 17h werken. Ik los dit op dat de m'n ouders de kinderen van de school kunnen halen. Bij m'n ex lost zij het op door buitenschoolse opvang. Nu... de maandelijkse faktuur loopt nogal op voor buitenschoolse opvang langs haar kant en ze trekt alles af van de kindrekening. M.a.w. zij betaald de helft voor de opvang en achteraf kan zij het ook nog eens volledig faktuur aftrekken via de personenbelasting. M'n vraag is nu... is er een wettelijke manier / een uitspraak die zegt dat buitenschoolse opvang moet betaald worden bij wie de kinderen op dat moment bij één van de ouders zijn ? Zijn er mensen die dit probleem ook hebben gehad en is opgelost ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 20 jul 2008 14:26

is er een wettelijke manier / een uitspraak die zegt dat buitenschoolse opvang moet betaald worden bij wie de kinderen op dat moment bij één van de ouders zijn
Dit zou mij billijk lijken. U voorziet immers ook een budget voor de kinderen. Als een flink deel van dat voorziene budget verdwijnt heeft U minder mogelijkheden.

U zou de onkosten kunnen vergoeden voor diegene die onkosten gemaakt hebben om de kinderen bij te houden. Misschien eens beginnen met het mee te delen dat je niet akkoord kan gaan met dat onderdeel, daarna een aangetekende brief, daarna... (misschien is dat niet meer nodig)

RR

VISSER

#3 , 21 jul 2008 11:25

Dat is nu de reden waarom wij bij onze EOT - co-ouderschap - niet voor een kindrekening hebben gekozen. Hoe goed je het ook meent bij aanvang, op den duur loop je er toch ergens mee vast.

Mijn ex betaalt alimentatie voor de kinderen, en samen met het kindergeld zorg ik er voor dat ze alles hebben wat ze nodig hebben (kleding, schoolrekeningen, hobbies, normale medische kosten, ...). De kinderen zijn bij mij gedomicilieerd.

Verblijfsgebonden kosten betaalt echter ieder voor zich (o.a. zakgeld, kinderopvang, middagtoezicht, ...).

Buitengewone uitgaven betaalt ieder voor 50 % voor zover er een voorafgaandelijk akkoord bereikt werd.

Voordeel is dat de betalende weet wat hij elke maand moet betalen, en het nog voor 80 % in mindering van het belastbaar inkomen kan brengen, terwijl de ontvanger een duidelijk budget heeft waaraan ie zich moet houden. Bij ons wordt daardoor het fiscaal voordeel owv kinderen ten laste bij mij volledig gecompenseerd door het voordeel van de aftrek bij mijn ex.

Als je echt merkt dat het gebruik van de kindrekening niet goed loopt, kan je misschien overwegen om ook via alimentatie te werken. Maar dan zal je wel via de jeugdrechter moeten gaan, vrees ik. Toch het overwegen waard als het de spuigaten uitloopt. Hou alleszins alle bewijzen goed bij!

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”