TERMIJN FEITELIJK SCHEIDING

luc2563
Topic Starter

TERMIJN FEITELIJK SCHEIDING

#1 , 20 jul 2008 00:26

In 2005 was ik eerst 6 maanden feitelijk gescheiden. Heden zijn we bezig met de boedelverdeling.
Mijn vraag : in het vonnis van de feitelijke scheiding staat duidelijk dat dit vonnis geld tot een van de partijen verdere stappen onderneemt of in gebreke hiervan tot 6 maanden na akte vonnis.

Ben ik correct als ik denk dat ik na die 6 maanden, want geen van beide partijen deed iets, terug officieel getrouwd was ?
Pas 3 weken later diende mijn vrouw een kort geding in voor de scheiding.

Ik had mij thuis aangeboden omdat mijn advocaat zei dat dit mocht maar de politie heeft mij toegang geweigerd waardoor een verzoening afgenomen is.

Maar volgens mij was ik dus na die 6 maanden terug getrouwd. Dit is belangrijk voor de verdeling voor de opmaak van de inventaris. Volgens mij dient deze te gebeuren bij de datum van het kortgeding en niet voor de feitelijke scheiding omdat ik dus terug getrouwd was die drie weken.

Johan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 21 jul 2008 10:25

“Art.223.Indien...beveelt de vrederechter, op verzoek van de andere echtgenoot, dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen.Hetzelfde geschiedt op verzoek van een der echtgenoten, indien de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord is.”(Burgerlijk Wetboek).

Uit ‘in het vonnis van de feitelijke scheiding staat duidelijk dat dit vonnis geld tot een van de partijen verdere stappen onderneemt of...‘ leid ik af dat het een vrederechtersvonnis inzake dringende voorlopige maatregelen betreft.Zulk vonnis maakt geen einde aan het huwelijk,zodat er ook niets definitief te verdelen valt.
‘Pas 3 weken later diende mijn vrouw een kort geding in voor de scheiding’ houdt in dat ‘een van de partijen verdere stappen ondernomen’ heeft,wat als gevolg zou hebben ‘dat dit vrederechtersvonnis niet meer geldt’.Lees echter zorgvuldig die tekst in dat vonnis.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

luc2563
Topic Starter

#3 , 21 jul 2008 11:18

dank je voor de reactie.

het betrof inderdaad een feitelijke scheiding op aanvraag van mijn ex en dit om dringende redenen.

Het kortgeding die ze aangevraagd heeft is echter pas aangevraagd, 3 weken NA die 6 maanden.
Dus in die zes maanden van het vonnis van de feitelijke scheiding is niks gebeurt.
Hieruit neem ik aan dat ik na 6 maanden opnieuw volledig gehuwd was net als daarvoor.
De boedelbeschrijving dient dan ook maar te beginnen op het moment van het indienen van het kortgeding volgens mij.
dank bij voorbaat voor je antwoord.

Reclame

j.demoor

#4 , 23 jul 2008 13:03

“Art.1167.De ontzegeling kan aan de vrederechter worden gevraagd door degenen die aanspraak maken op een recht in het gemeenschappelijk vermogen...Art.1177.De personen bedoeld in artikel 1167 die doen blijken van een ernstig belang in de bewaring, kunnen bij verzoekschrift aan de vrederechter de machtiging vragen om een boedelbeschrijving te laten opmaken zonder voorafgaande verzegeling. In dit geval wordt de boedelbeschrijving opgemaakt bij notarisakte...Die machtiging is evenwel niet vereist wanneer het gaat om goederen van...een gemeenschap onder echtgenoten en de boedelbeschrijving gevorderd is van een notaris door...een echtgenoot...”(Gerechtelijk Wetboek).

Vorder dus de boedelbeschrijving van een notaris.

luc2563
Topic Starter

#5 , 29 jul 2008 21:04

mijn vraag is : dient de boedelbeschrijving opgemaakt voor de feitelijke scheiding of na de feitelijke scheiding voor het indienen van het kortgeding ?

Terug naar “Echtscheiding”