Auto nog steeds bij ex na scheiding

Klaartje1979
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Auto nog steeds bij ex na scheiding

#1 , 31 okt 2019 11:25

Hallo daar!
Ik heb tijdens mijn relatie (feitelijk samenwonend) een auto gekocht waar mijn ex mee mocht rijden tijdens onze relatie. De auto en verzekering staan op mijn naam. We zijn nu een jaar uiteen en ik heb hem de tijd gegeven om zelf een auto te kopen. ik zou nu toch graag mijn auto terug hebben. Maar hij weigert.. hij heeft zelf een auto gekocht maar wil deze van mij niet afstaan.
Kan ik hiervoor terecht bij de politie? Iemand die me kan helpen?
Dankje!
K

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 31 okt 2019 11:53

U zal hem best aangetekend in gebreke stellen met de eis dat hij de wagen aan u terug bezorgt tegen datum (4 dagen voor AS en dan 14 dagen voor wagen bv). Inhoud brief vermeld dat het een gebruikstoelating was. Staat de factuur op uw naam en is de betaling via uw rekening verlopen?
Hebt nu nig een sleutel van de wagen?
Staat de wagen ergens op de openbare weg?
Op wiens naam staan de nummerplaten (= geen bewijs van eigendom).

Klaartje1979
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 okt 2019 12:00

Hallo, ja factuur en betaling van mij. Staat op de openbare weg en nummerplaat staat op mijn naam. Ik heb geen sleutel wel tweede deel van inschrijvingsbewijs.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#4 , 31 okt 2019 12:51

Dus wagen is van u en ook de overtredingen komen dus naar u.
Volgens mijn bescheiden mening kan u de wagen dan perfect laten takelen of bij garage een duplicaat van de sleutel vragen en gewoon wegrijden.
In principe is vanaf moment de termijn verstreken is de auto in het bezit van iemand die op dat ogenblik een misdrijf pleegt nl misbruik van vertrouwen / oplichting nl. een goed hijhouden dat moet teruggegeven worden.

Of de parketten / politie nu nog zo welwillend zullen zijn om op te treden weet ik niet.
Vermoedelijk zal antwoord politie ( in opdracht van Parket) zijn dat u zal eerst de burgerlijke procedure moeten volgen....

Klaartje1979
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 okt 2019 13:15

Hallo Franciscus, heel erg bedankt voor uw duidelijke antwoord!
Een dankbare,
Klaartje

Terug naar “Echtscheiding”