Alimentatie: wat is te hoog?

MarieA
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Alimentatie: wat is te hoog?

#1 , 29 okt 2019 12:54

Hoi,
even mijn situatie uitleggen. Mijn ex en ik hebben samen 2 kinderen van 12 en 13. Momenteel hebben we co-ouderschap maar volgend jaar verhuist mijn ex naar de USA om daar te trouwen/wonen met zijn nieuwe vriendin.
Uiteraard zullen er nieuwe afspraken moeten worden gemaakt rond verblijfsregeling en alimentatie. De bedoeling is dat ze 1 maand in de schoolvakantie en tijdens kerst- of paasvakantie bij mijn ex zijn.
Volgens de pareto-berekening kom ik echter een hoog bedrag uit: 1050€ per maand voor 2 kids. Nu verdienen we allebei vrij veel en hebben we een gezamelijk netto van ongeveer 6000€ per maand(+/- 2800/3500, hij verdient meer). Ik zie echter op deze forums altijd veel lagere bedragen circuleren.
Zit er een maximumgrens aan alimentatie? Ik wil niet dat de kinderen hun levensstandaard lager wordt, omdat hun vader verhuist. Tevens weet ik ook nog niet zeker of ik nog fulltime kan blijven werken als ik er alleen voor sta. Dit betekent ook loonverlies voor mij, waar ik niet voor gekozen heb.
Mij lijkt die 1000€ redelijk, als je alles samen begint te tellen, maar heb ik hier een verhaal om mee naar de rechter te stappen als mijn ex en ik er niet uitgeraken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 okt 2019 17:12

Hoi,
even mijn situatie uitleggen. Mijn ex en ik hebben samen 2 kinderen van 12 en 13. Momenteel hebben we co-ouderschap maar volgend jaar verhuist mijn ex naar de USA om daar te trouwen/wonen met zijn nieuwe vriendin.
Uiteraard zullen er nieuwe afspraken moeten worden gemaakt rond verblijfsregeling en alimentatie. De bedoeling is dat ze 1 maand in de schoolvakantie en tijdens kerst- of paasvakantie bij mijn ex zijn.
Volgens de pareto-berekening kom ik echter een hoog bedrag uit: 1050€ per maand voor 2 kids. Nu verdienen we allebei vrij veel en hebben we een gezamelijk netto van ongeveer 6000€ per maand(+/- 2800/3500, hij verdient meer). Ik zie echter op deze forums altijd veel lagere bedragen circuleren.
Zit er een maximumgrens aan alimentatie? Ik wil niet dat de kinderen hun levensstandaard lager wordt, omdat hun vader verhuist. Tevens weet ik ook nog niet zeker of ik nog fulltime kan blijven werken als ik er alleen voor sta. Dit betekent ook loonverlies voor mij, waar ik niet voor gekozen heb.
Mij lijkt die 1000€ redelijk, als je alles samen begint te tellen, maar heb ik hier een verhaal om mee naar de rechter te stappen als mijn ex en ik er niet uitgeraken?
Er spelen nog een aantal andere factoren mee dan enkel de inkomens uiteraard: kindergeld (wie komt dit toe), wordt er gewerkt met een kindrekening, wat met de buitengewone kosten,... .
Afgaande op de informatie hierboven lijkt me dat de inkomens ongeveer gelijk verdeeld zijn. Een netto-inkomen van 2800 euro lijkt me genoeg om zelfredzaam te kunnen zijn, wat toch ook wel een rol speelt. Een alimentatie van 1.000 euro lijkt me serieus overdreven: dat betekent dat meneer terugzakt naar 2.500 euro en u stijgt naar 2.800 euro, plus waarschijnlijk het integrale kindergeld van ongeveer 300 euro...

eylis
Berichten: 8840

#3 , 29 okt 2019 19:15

Even practische reflexie: Met 2800 euro inkomen én 1000 euro alimentatie per maand, kan je gerust voltijds werken met twee tieners. Je besteedt vervelende klussen als was en plas uit voor zo'n 400 euro per maand en dan is er best veel quality time voor de kids. Of je werkt 4/5e met minder dan 1/5e loonverlies en doet de was en de plas zelf en dan is er ook veel quality time voor de kids. Enne die levensstandaard is best wel OK. Met dit budget bevindt u zich in het niet zo druk bevolkte bovensegment van de (alleenstaande) middenklasser.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 okt 2019 21:30

Maak een lijstje van alle kosten van de kinderen. Als je daarvan de helft krijgt van je ex + het kindergeld mag je heel blij zijn.
Ik zou bij de rechter niet aanhalen dat je minder moet gaan werken en loonverlies lijdt. Ik denk dat hij daar geen begrip voor gaat hebben.

Arwen
Berichten: 46

#5 , 31 okt 2019 13:33

Een lijstje maken met alle kosten, vind ik wel een goed idee.
Aangezien de kinderen full time door u zullen opgevoed worden (ze gaan alleen 'op vakantie' bij hun vader) moet je echt alle meerkosten die jij hebt meenemen. Je hebt bvb ook een groter huis nodig dan een koppel/alleenstaande waarbij er af en toe kinderen 'op vakantie' komen.
Ik vind niet dat je met een appel en een ei moet tevreden zijn.
Onderschat de 'niet betaalde zorg' niet. Bij co-ouderschap wordt deze zorg gedeeld.
Vader gaat niet even overnemen. Deze zorg gaat exclusief voor u zijn. Onderschat het niet.

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 31 okt 2019 13:52

Laat alle kosten in die hogere alimentatie zetten.
Gene kinderrekening want daar kan ex ook alles afhalen.
Probleem is hoe gaat u vorderen in de US of A ...
Wie betaald de verplaatsing en kosten naar USA - en de paspoorten enz enz ..
Op het forum is nog iemand waarvan de partner + kinderen verdwenen zijn in de US of A ... maar de advocaat van andere partij weet hem altijd te vinden voor de extra kosten.

Fons54
Berichten: 445

#7 , 03 nov 2019 10:58

Laat alle kosten in die hogere alimentatie zetten.
Gene kinderrekening want daar kan ex ook alles afhalen.
Probleem is hoe gaat u vorderen in de US of A ...
Wie betaald de verplaatsing en kosten naar USA - en de paspoorten enz enz ..
Op het forum is nog iemand waarvan de partner + kinderen verdwenen zijn in de US of A ... maar de advocaat van andere partij weet hem altijd te vinden voor de extra kosten.
Ik ben degene met ex en kinderen in de VS, maar het is andersom, ik ben de alimentatie plichtige. Ik zou voorstellen om overeen te komen want als je ex niet betaalt, kan je je Belgisch vonnis in de VS niet laten uitvoeren.

Sirkii
Berichten: 5396

#8 , 03 nov 2019 11:32

Als er actief is (huis, spaargeld, ...) zou je een bevrijdende eenmalige betaling kunnen voorstellen (Bv krijgen van de afbetaalde gezinswoning) evenals de afspraak dat hij alle kosten betaalt om de kinderen naar de VS te laten komen.

MarieA
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 nov 2019 12:28

Thx voor de nuttige tips. Ik denk dat ik best een soort bankgarantie vraag voor een 6 à 8-tal jaar. Hij heeft zijn huis(dat hij van mij heeft overgekocht) pas verkocht dus qua kapitaal kan hij dat best aan. Ik wil inderdaad niet elke maand naar de US moeten bellen om te vragen waar het geld blijft. Ik heb 3 jaar lang alles bijgehouden qua kosten(met de bewijzen dmv kassebonnetjes/facturen) + verblijfskosten en ik kom toch ook bijna even hoog uit als de Pareto-berekening. En dit is zonder mijn eigen loonverlies uiteraard.
Afgaande op de informatie hierboven lijkt me dat de inkomens ongeveer gelijk verdeeld zijn. Een netto-inkomen van 2800 euro lijkt me genoeg om zelfredzaam te kunnen zijn, wat toch ook wel een rol speelt. Een alimentatie van 1.000 euro lijkt me serieus overdreven: dat betekent dat meneer terugzakt naar 2.500 euro en u stijgt naar 2.800 euro, plus waarschijnlijk het integrale kindergeld van ongeveer 300 euro...
Wat meneer hierboven zegt: Dat mijn inkomen stijgt en het zijne zakt naar 2500€ , is relatief: Tenslotte moet ik hier met 3 personen van leven en hij maar in zijn eentje. Dat is een wezenlijk verschil + ik mag ook de duurste maanden voor mijn rekening nemen. Hij moet ze bij hun bezoek enkel eten geven en entertainen.
Klopt ook idd dat ik met mijn inkomen perfect zelfredzaam zou kunnen zijn, maar moet dat? Ik wil niet dat ZIJN persoonlijke keuze een financiële nadelig effect heeft op mijn situatie en die van de kinderen. Ik wil ook nog kunnen blijven sparen en moeten onze kinderen vanaf nu maar in de Zeeman gaan shoppen ipv de Zara omdat papa verhuist is? Lijkt me ook onfair, toch?

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 nov 2019 13:55

Thx voor de nuttige tips. Ik denk dat ik best een soort bankgarantie vraag voor een 6 à 8-tal jaar. Hij heeft zijn huis(dat hij van mij heeft overgekocht) pas verkocht dus qua kapitaal kan hij dat best aan. Ik wil inderdaad niet elke maand naar de US moeten bellen om te vragen waar het geld blijft. Ik heb 3 jaar lang alles bijgehouden qua kosten(met de bewijzen dmv kassebonnetjes/facturen) + verblijfskosten en ik kom toch ook bijna even hoog uit als de Pareto-berekening. En dit is zonder mijn eigen loonverlies uiteraard.
Afgaande op de informatie hierboven lijkt me dat de inkomens ongeveer gelijk verdeeld zijn. Een netto-inkomen van 2800 euro lijkt me genoeg om zelfredzaam te kunnen zijn, wat toch ook wel een rol speelt. Een alimentatie van 1.000 euro lijkt me serieus overdreven: dat betekent dat meneer terugzakt naar 2.500 euro en u stijgt naar 2.800 euro, plus waarschijnlijk het integrale kindergeld van ongeveer 300 euro...
Wat meneer hierboven zegt: Dat mijn inkomen stijgt en het zijne zakt naar 2500€ , is relatief: Tenslotte moet ik hier met 3 personen van leven en hij maar in zijn eentje. Dat is een wezenlijk verschil + ik mag ook de duurste maanden voor mijn rekening nemen. Hij moet ze bij hun bezoek enkel eten geven en entertainen.
Klopt ook idd dat ik met mijn inkomen perfect zelfredzaam zou kunnen zijn, maar moet dat? Ik wil niet dat ZIJN persoonlijke keuze een financiële nadelig effect heeft op mijn situatie en die van de kinderen. Ik wil ook nog kunnen blijven sparen en moeten onze kinderen vanaf nu maar in de Zeeman gaan shoppen ipv de Zara omdat papa verhuist is? Lijkt me ook onfair, toch?
Onfair is ook om uw inkomen te laten stijgen boven het zijne omdat u persé naar de Zara wil gaan shoppen... Uw inkomen wordt 3.800 euro ; dat van meneer 2.500 euro: een verschil van maar liefst 1.300 euro exclusief kindergeld...Bezwaarlijk een beperkt vermogen te noemen toch? Een relatie is nu eenmaal een risico als je het puur zakelijk bekijkt, maar laat ons hopen dat er meer facetten zijn dan dat zakelijke aspect.
Verder: ik geef alleen maar een objectieve kijk mee, los van het emotionele aspect over wie welke beslissingen nam en welk effect dat heeft. Een rechter zal volgens mij in deze géén alimentatie uitspreken. Leg een goeie overeenkomst vast voor de bijzondere kosten (studie, hobby, sportkledij, kampen, bijscholing, medische kosten,...) zodat je daar 100% zeker bent geen gat te slaan.
En dan nog een tip: er wordt NIET gekeken naar het roerende vermogen van een persoon bij het toebedelen van al dan niet alimentatie en de hoogte ervan. Dus meneer mag zo rijk zijn als de zee diep is qua spaargeld: het zal geen rol spelen bij de uitspraak daaromtrent - geloof me vrij (en ja, dat is énorm onfair).

MarieA
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 nov 2019 14:15

Een rechter zal volgens mij in deze géén alimentatie uitspreken.
Dus mijn ex hoeft dus niet meer te betalen aan de kinderen muv studie en medische kosten?
Dus kleren/gsm/eten/verblijf/nutsvoorzieningen allemaal voor mij, gewoon omdat ik het kan?
Waw...zeer onfair. Ik dacht dat die kids van ons 2 waren. Blijkt nu dat ze van mij alleen zijn! Onbevlekte ontvangenis! :lol:

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 nov 2019 14:41

kijk ook even naar een topic alimentatiegeld door Sandra2304
staat 2 plaatsen onder uw topic

MarieA
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#13 , 04 nov 2019 15:10

kijk ook even naar een topic alimentatiegeld door Sandra2304
staat 2 plaatsen onder uw topic
Thx.
Ik heb idd al diverse betalende en gratis onderhoudscalculators(gezinsbond, pareto, renard) gebruikt en ik kom overal een bedrag tussen de 800€ en 1100€ uit. Ik heb ook de werkelijke kosten bijgehouden en als ik zelf uit de losse pols een berekening doe, kom ik ook aan dit bedrag.
Ik besef dat die calculators niet zomaar één op één aanvaard worden door rechters maar als je overal ongeveer hetzelfde uitkomt, lijkt me het toch qua hoogte juist?
Tenslotte moet de rechtbank hun vonnis toch ook onderbouwen?

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#14 , 05 nov 2019 08:56

Een rechter zal volgens mij in deze géén alimentatie uitspreken.
Dus mijn ex hoeft dus niet meer te betalen aan de kinderen muv studie en medische kosten?
Dus kleren/gsm/eten/verblijf/nutsvoorzieningen allemaal voor mij, gewoon omdat ik het kan?
Waw...zeer onfair. Ik dacht dat die kids van ons 2 waren. Blijkt nu dat ze van mij alleen zijn! Onbevlekte ontvangenis! :lol:
Wat als uw ex straks gelijk verblijf vraagt? Half jaar bij hem en half jaar bij u?
Het stoort me een beetje dat enkel het facet 'geld' hier op tafel komt, alsof dat het enige is wat een rol speelt bij de opvoeding van een kind (in beide rollen: ouder en kind). Maar goed - laat vooral even weten wat de rechter uitspreekt, ik ben eigenlijk wel benieuwd.

MarieA
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#15 , 05 nov 2019 11:32

Het stoort me een beetje dat enkel het facet 'geld' hier op tafel komt, alsof dat het enige is wat een rol speelt bij de opvoeding van een kind (in beide rollen: ouder en kind).
Uiteraard spelen andere zaken zoals opvoeding ook een rol. Maar daar heb ik geen vragen over en ik ben niet degene die zijn kinderen achterlaat. Ik ontvang ze met open armen en als het moet, krijg ik ze wel alleen groot.
Contact met de vader wordt hier zeker aangemoedigd, en ik heb nog steeds een goed contact met mijn ex en zijn familie. Wie denk je trouwens dat op de kinderen past als mijn ex 5 à 6 x per jaar naar zijn vriendin gaat in de US? En over de extra kosten ... daar doe ik nu zelfs niet moeilijk over.

Ik wil er alleen niet financieel op achteruit gaan. Ik denk dat dat toch een redelijk verzoek is. Als dat in goede verstandhouding kan, zoveel te beter. De rechtbank probeer ik te vermijden, maar ik wil wel krijgen waar ik recht op heb. Niet meer, niet minder.

Terug naar “Echtscheiding”