Vereffening/Verdeling

Mollaertm
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

Vereffening/Verdeling

#1 , 29 okt 2019 10:39

In 2013 ben ik gescheiden en de Rechtbank Van Eerste Aanleg heeft een Notaris aangeduid.
De Notaris heeft zijn Staat van verdeling gemaakt maar mijn ex man was niet akkoord, de RBVE heeft het zelfde standpunt genomen dan de Notaris.
Mijn Ex man heeft beroep aangetekend en de Rechtbank Van Hoger Beroep heeft het zelfde standpunt genomen dan de Notaris en de RBVE.
Mijn advocaat heeft nu de Notaris aangeschreven om de staat aan te passen. Wat zijn de volgende stappen die er kunnen gebeuren om alles te vertragen zo denkt mijn ex man?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nicky54
Berichten: 218

#2 , 29 okt 2019 13:01

Na een (eerste) procedure op grond van geschillen en/of moeilijkheden, kan geen tweede procedure op grond van nieuwe geschillen en/of moeilijkheden volgen.

Wanneer de notaris-vereffenaar, op rechterlijk bevel zijn staat van vereffening-verdeling moet aanpassen, kan een navolgende discussie zich in beginsel enkel beperken tot de mate waarin de notaris-vereffenaar aan het rechterlijk bevel navolging heeft gegeven. Andere discussiepunten (geschillen en/of moeilijkheden) zijn niet toegelaten (behoudens overmacht).

Rijst evenwel discussie over de mate waarin de notaris-vereffenaar aan het rechterlijke bevel navolging heeft gegeven, en komt geen akkoord tussen, dan kan een bijkomende procedure volgen.

Deze procedure onderstelt, op straffe van niet-ontvankelijkheid, dat de discussie slaat op de mate waarin de notaris-vereffenaar aan het rechterlijke bevel navolging heeft gegeven, met inbegrip van alle discussiepunten die daaruit voortvloeien. Deze procedure onderstelt voorts, nog steeds op straffe van niet-ontvankelijkheid, dat de discussie(punten) tijdig en (vormelijk) regelmatig worden aangebracht.

Weigert een partij de aangepaste staat van vereffening-verdeling te onderschrijven, dan neemt de notaris-vereffenaar van deze weigering akte (in een proces-verbaal) en legt hij één en ander (met advies) neer ter griffie van de rechtbank met het oog op homologatie.

Cassatie 14/12/2012 :
In principe kunnen in een procedure van vereffening-verdeling voor het hof van beroep geen nieuwe betwistingen worden aangevoerd die niet werden opgenomen in het proces-verbaal van zwarigheden.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”