Recht op huur

RJ
Topic Starter
Berichten: 1

Recht op huur

#1 , 30 mar 2006 18:36

Ben nu reeds 2 jaar feitelijk gescheiden, het is een zeer moeilijke echtscheiding daar er met mijn ex partner niets te regelen valt, zij probeerd steeds alles af te nemen. 2 jaar geleden is mijn ex partner naar
de vrederechter gestapt daar zij vond dat ze met mij niet meer kon leven na 17 jaar. Gevolg moet het huis verlaten van de vrederechter en
het voor de helft mee afbetalen. Dit maakt voor mij dat ik mijn huidige huur + de helft van de lening moet betalen, een aanzienlijk bedrag.
Nu is mijn vraag
kan ik huur eisen van mijn partner voor mijn helft van het huis
In principe heb ik het recht om in deze helft te wonen daar ik er ook voor betaal. Bij mijn advokaat krijg ik al 2 jaar geen duidelijk antwoord, ik zou moeten wachten tot na mijn definitiefe echtscheiding. heb het huis aan mijn kinderen willen geven en was akkoord dat mijn ex partner er levenslang zonder vergoeding in mocht wonen op voorwaarde zelf lening afbetalen. maar dit was zelfs niet genoeg voor haar, en nu eis ik zo vlug mogelijk de verkoop
Iemand ervaring met zulke situatie
alvast bedankt
MJ
groeten
MJ

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mar 2006 17:12

Neen, je kan nu geen huur vragen.

Na de echtscheiding heb je (onder bepaalde voorwaarden) recht op een woonstvergoeding.

scorpioen

gescheiden vaders

#3 , 31 mar 2006 21:19

Een vonnis van het vredegerecht geeft je geen recht op een woonstvergoeding (woonstdervingsvergoeding). Je moet dus zo snel mogelijk de eigenlijke echtscheidingsprocedure inzetten, want van zodra je eerste verzoekschrift tot echtscheiding voor eerste aanleg is ingediend, begint de bezettings- of woonstvergoeding w?l te tellen (= als je die opvraagt natuurlijk).

Je zal merken dat je ex vanaf dan wel bereid is om te praten, zeker als je haar zegt dat je de helft van de hypotheekkosten (die jij nu als enige betaalt) zal verhalen bij de vereffening en verdeling.

http://users.pandora.be/goudi/inf_woons ... VERGOEDING

Als je advocaat je aan 't lijntje houdt of niets onderneemt, ga dan onmiddellijk naar een andere advocaat. Neem dat letterlijk op: onmiddellijk! Advocaten van Vlaamse balies mogen een nieuwe cli?nt aanvaarden, ook als het dossier (lees de rekening) bij de "oude" nog niet vereffend is.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”