onroerende voorheffing, aanslagjaar 2008

glitter
Topic Starter

onroerende voorheffing, aanslagjaar 2008

#1 , 17 jul 2008 00:30

Mijn aanstaande ex-man en ik wonen sedert oktober 2007 gescheiden. Hij is in het huis blijven wonen.

Oorspronkelijk was het zijn huis maar via het huwelijkscontract (stelsel van scheiding van goederen maar 1 gemeenschappelijk goed, nl. huis) ben ik voor 50% mede-eigenaar geworden.

De onroerende voorheffing met als aanslagjaar 2008 is echter bij mij in de bus terecht gekomen. Ik dacht echter dat er werd gekeken naar de situatie op 1 januari 2008.

Wie moet nu de onroerende voorheffing betalen? Aanstaande ex-man, ik zelf of ieder voor 50%? Het huis staat volledig op zijn naam maar door het huwelijkscontract ben ik voor 50% mede-eigenaar.

Om enige negatieve reacties te vermijden mbt het huwelijkscontract: Het huwelijk bevat volgende clausules: lening mbt het huis is een gemeenschappelijke schuld, aanstaande exman mag een voorafname doen gelijk aan zijn meerinbreng voor het huwelijk. Ik huwde dus niet om mezelf te verrijken!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 18 jul 2008 11:28

Ik ga ervan uit dat uw aanstaande ex-man uw echtgenoot is.De belastingschuld op het huis volgt tussen de medeeigenaars de eigendomsverdeling ervan,namelijk elk 50%.

Uit ‘ben ik voor 50% mede-eigenaar geworden‘ leid ik af dat de aanslag onroerende voorheffing 2008 op beider naam staat.

“Art.394.§ 1. De belasting of het gedeelte van de belasting in verband met het belastbare inkomen van een van de echtgenoten en de op zijn naam ingekohierde voorheffing mogen, ongeacht het aangenomen huwelijksvermogensstelsel of ongeacht de notariële overeenkomst waarin de wettelijke samenwoning wordt geregeld, op al de eigen en de gemeenschappelijke goederen van beide echtgenoten worden verhaald.Die belasting of het gedeelte van de belasting in verband met het belastbare inkomen van één van de echtgenoten, alsook de roerende voorheffing en de bedrijfsvoorheffing ingekohierd op naam van één van hen, mogen evenwel niet op de eigen goederen van de andere echtgenoot worden verhaald wanneer deze laatste aantoont :...4° of dat het gaat om inkomsten die hem krachtens het burgerlijk recht eigen zijn of om goederen die hij met zulke inkomsten heeft verworven...§ 4. Wanneer een gemeenschappelijke aanslag wordt gevestigd, bepaalt de Koning de wijze waarop het gedeelte van de belasting in verband met het belastbare inkomen van elke belastingplichtige wordt vastgesteld...”(Wetboek Inkomstenbelastingen).

De uitvoering van §4 is mij niet bekend.Wegens uw huwelijksstelsel ’scheiding van goederen’ is alles behalve het huis ’eigen goed’ van een van beiden en is het huis een ‘onverdeeldheid‘.

Betaal spontaan en tijdig uw helft en vraag gemotiveerd de Vlaamse Belastingdienst de andere helft op uw echtgenoot te verhalen.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”