Allumentatie

19982003
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Allumentatie

#1 , 16 okt 2019 11:59

Ik ben alleenstaand met 3 kinderen waarvan 2 nu 21 zijn en een inkomensvervangend en integratietegemoetkoming gaan krijgen. Ze gaan wel nog nr school. Moet mijn ex nog allumentatie betalen voor die 2?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 16 okt 2019 21:34

Beste

Kan u een en ander verduidelijken?
Wat is de reden dat zij nu een .inkomensvervangende uitkering’ zouden krijgen terwijl ze nog studeren? Over welke uitkeringsaanvragen het? Welk type studies doen ze?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 okt 2019 22:07

Basejumper,

Misschien maakt deze link je wijzer:

https://www.myfamily.be/zorgtoeslag/
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

19982003
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 okt 2019 07:52

De kinderen hebben een beperking en kunnen niet op de gewone arbeidsmarkt werken. Daardoor krijgen ze dat, ze mogen nog een jaar nr school.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#5 , 17 okt 2019 14:29

Beste

Vraag is niet éénduidig te beantwoorden. Als het inderdaad om een zorgtoeslag gaat is dat eigenlijk een verhoogde kinderbijslag. dat zal mijn sinziens de vader niet ontslaan van zijn alimentatieplicht.
Als het echter om een uitkering gaat die effectief als inkomensvervangend aangemerkt wordt, dan is dit een inkomen. In dat geval lijkt me dat alimentatie niet meer verplicht zou zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 okt 2019 15:24

Zodra het inkomen wijzigt kan er sprake zijn van een herziening van het bedrag aan alimentatie. Indien bij de berekening van het onderhoudsgeld reeds rekening werd gehouden met de verhoogde kinderbijslag gehandicapte kinderen en het bedrag wijzigt niet, wijzigt het bedrag onderhoudsgeld m.i. niet. Bij de toekenning van de ITT/IVT kan het onderhoudsgeld wijzigen indien het inkomen hoger wordt ook al gaat het om een niet-belastbare vergoeding. Dit lijkt me ook logisch.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Echtscheiding”