weigering alimentatiegeld te betalen

gebruikersnaam1234
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

weigering alimentatiegeld te betalen

#1 , 15 okt 2019 09:29

Hallo, wij zijn 8 jaar geleden gescheiden. Een heuse vechtscheiding. Mijn ex is ondertussen samen met de advocate die hem destijds geholpen heeft. We hebben een EOT die zij opgemaakt heeft. Er is een 9/5 regeling waarbij de 2 kinderen telkens 9 dagen bij mij verblijven. Mijn ex betaalt onderhoudsgeld voor de kinderen en het kindergeld komt naar mij.
Dit jaar beslisten we samen dat de oudste op internaat kon, hij wou dit graag en wij-als ouders vonden dit samen een goed idee voor zijn ontwikkeling. We kwamen mondeling overeen dat het kindergeld en de allimentatie behouden zou blijven en dat we elk de helft van de internaatskosten zouden betalen. Hier staat niks van op papier. Vorige week kreeg ik een mail van hem, waarin hij zegt dat hij vanaf nu geen onderhoudsgeld meer zal betalen voor de oudste aangezien hij vindt dat het nu co-ouderschap is voor de oudste. Doordat zijn partner advocate is, kennen zij natuurlijk alle truukjes om zeer intimiderend over te komen. Indien ik dit op voorhand had geweten dat hij deze mondelinge belofte zou verbreken, had ik niet akkoord gegaan met het voorstel van het internaat. En had hij hier naar een school in de buurt gegaan. Hij wijst me erop , dat een familierechter 3000 euro kost en dat ik hiervan de helft zal moeten betalen , dat ik dus beter akkoord zal gaan. Ik weet op dit moment niet wat mijn rechten zijn, en of ik de moed (en het geld) heb om dit aan te vechten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 okt 2019 10:13

Verblijft de oudste zoon tijdens de weekends en de vakanties afwisselend bij de vader en de moeder?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

gebruikersnaam1234
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 okt 2019 10:40

Ja , het is een 9/5 regeling , om de 14 dagen van donderdagavond tot maandagochtend bij papa. In de vakanties de helft. Voor de jongste dochter wil hij geen wijziging doorvoeren, daar blijft alles gelijk.
Nu hij op internaat is komt dat er uiteraard op neer dat hij een weekend bij mij verblijft, het andere weekend bij de papa

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 okt 2019 10:57

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

gebruikersnaam1234
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 okt 2019 11:39

Ik begrijp de argumentatie ergens wel, maar feit is dat we op voorhand waren overeengekomen dat het onderhoudsgeld en kindergeld zouden blijven betaald worden aan mij. Mijn ex is zelfstandige en heeft een andere levensstandaard dan ik. Ik moet gaan bijwerken in het weekend om rond te komen. Nu haalt hij ook nog aan dat mijn inkomen vergroot is doordat ik ga bijwerken en hij dus sowieso minder moet betalen. Zelf woon ik in een sociale woonwijk en woont hij in een mooie nieuwbouw, heeft om de twee jaar een nieuwe Range Rover. Wij kunnen niet wekelijks op restaurant gaan, of dure reizen maken met de Club Med. Ook dragen de kinderen geen merkkledij hier, omdat ik dit niet kan betalen.
Hij heeft mij op voorhand gezegd dat hij de opvoeding van het kind dusdanig belangrijk vond, en onze oudste zoon alle kansen wou geven door hem op internaat te doen (mijn zoon is ook heel gelukkig op internaat en stelt het daar prima). Omdat hij het zo belangrijk vond heeft hij dan ook die regeling voorgesteld , maar nu trekt hij zijn staart in...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 okt 2019 11:55

U moet een onderscheid maken tussen onderhoudsgeld dat aan uzelf verschuldigd is en onderhoudsgeld aan uw kinderen. Het feit dat hij zich "meer kan permitteren" doet hier dan ook niet terzake. Volgens mijn persoonlijke visie komt hij zijn verplichtingen na t.a.v. de oudste zoon. Indien er nog bijkomende kosten zijn, dan kan u hem uiteraard hierop aanspreken.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

gebruikersnaam1234
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 okt 2019 12:43

Bedankt voor uw uitleg.

Terug naar “Echtscheiding”