EOT - ex wil kind inschrijven in sportclub/kunstonderwijs zonder mijn akkoord.

D.R.G.
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

EOT - ex wil kind inschrijven in sportclub/kunstonderwijs zonder mijn akkoord.

#1 , 07 okt 2019 12:58

Goedemorgen,
Even een korte situatieschets. Mijn ex en ik zijn een drietal jaren geleden gescheiden. We hebben een EOT die gehomologeerd is in de rechtbank. Hierin staat vermeld dat:
- we een week-weekregeling hebben
- beslissingen aangaande onderwijs, ontspanning,... gezamenlijk genomen moeten worden.
- deze kosten betaald worden vanuit de kindrekening waaraan wij beiden bijdragen.

De discussie nu gaat erover dat mijn ex één van onze zonen, die al drie hobbies heeft, wil inschrijven in een extra sportclub en woordkunst. Ik heb via een whatsapp laten weten dat ik hier niet mee akkoord ben gezien er nog tijd moet overblijven voor schoolwerk en om bij te rusten. En dat als zij inschrijft, dit niet van de kindrekening betaald mag worden gezien dit geen gezamenlijke beslissing is. Ik heb ook aangegeven dat ik wel opensta voor een wissel in hobbies volgend jaar.
Nu wil zij dit toch doordrijven ondanks mijn expliciet niet-akkoord. Terwijl mijn inziens dit niet toegestaan is in onze EOT.

Mijn vraag is dus meerledig:
- mag zij onze zoon inschrijven in een sportclub/kunstschool terwijl ik duidelijk heb aangegeven dat ik niet akkoord ben?
- moet ik een aangetekende brief sturen ipv een what’s app om mijn niet-akkoord nogmaals te bevestigen? Of voldoet het bericht juridisch?
- mag zij deze kosten verhalen op de kindrekening?
- op welke juridische basis kan ik haar ervan doen afzien?
- indien zij toch onze zoon inschrijft en het lidgeld betaalt van de kindrekening, welke juridische stappen dien ik te ondernemen om de inschrijving terug te draaien en het uitgegeven geld op de kindrekening te storten?
- hoe voorkom ik dat dit scenario zich herhaalt?
- zijn er nog andere opties waar ik niet aan denk?

Alvast bedankt,

D.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 07 okt 2019 19:29

Als (in uw specifieke EOT-regeling) de ene ouder éénzijdig een beslissing neemt mbt de vrijetijdsbesteding (academie en sport) dan zal die ouder dat ook eenzijdig moeten bekostigen. Als u het heel scherp wil stellen, kan u zelfs beslissen dat tijdens uw verblijfsweek die vrijetijdsbeoefening niet gebeurt. Maar soit, dat is niet zo'n goed idee. Want voor het kind is dat zeker niet fijn. U kan het misschien aan de andere ouder laten weten dat u strikt genomen niet verplicht bent deze hobby tijdens uw verblijfsweek te laten doorgaan en dat het daarom beter is deze beslissing volgend jaar gezamenlijk te nemen en het gehele hobbypakket af te wegen.

D.R.G.
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 okt 2019 20:06

Dank u wel. Dat ligt in de lijn van hetgeen wat ik dacht.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”